Intro
In de vorige Nederlandse artikelen (met ondermeer: Materialisme, “would be” leven en aspiraties #5) hebben we gekeken naar de zoektocht van vele mensen naar de zin van het leven, de redenen waarom we hier zijn en wat onze taak hier zou zijn of zou moeten zijn. Sommige mensen waren verontwaardigd over de gang van zaken in deze wereld na de tweede wereld oorlog die wel zeer vlug vooruit ging en een opmerkelijk herstel genoot, maar voor velen ten koste van de menselijke relaties. Ook zagen zij dat de mensheid bezig was zichzelf te vernietigen. Zij wilden een betere wereld dan degene waar zij nu heen en weer werden geslingerd. Ze waren op zoek naar een wereld die hen ook andere en betere vooruitzichten kon bieden.
Die jongeren van de 1960s wilden zich niet richten op geld als de belangrijkste bron van betekenis in hun leven en waren ervan overtuigd dat er iets beter moest of zou zijn dan die wereld die zich nu na de tweede wereldoorlog ontplooide. Hun ouders behoorden meestal tot een bepaalde kerk of hadden helemaal geen geloof in een godheid die deze aardbol zou geschapen hebben. Die ouderen zagen het helemaal niet zitten om die oude boeken die werden toegeschreven aan die Schepper nog in te zien. Zij konden hun kinderen hierdoor helemaal niet overtuigen om in die ‘verouderde’ boeken te gaan lezen om daar dan nog oplossingen te vinden voor dingen die zo vele jaren na het schrijven van die boeken gebeurden. Ook de kerken die erg saaie diensten brachten en in de tijd waren blijven stil staan konden de jongeren niet overtuigen die oude boeken naar waarde te schatten, grotendeels ook doordat hun eigen mensen vele teksten in twijfel trokken.
Materialisme en de conformiteit van de jaren 1950
Het materialisme en de conformiteit van de jaren 1950 bracht veel vragen voor de baby-boom generatie. De mensen die de Tweede Wereldoorlog (en een groot deel van de depressie ook) doorleefd hadden, hadden genoeg ontberingen gezien en vonden dat ze een beter leven verdiende dan op dat moment. Ze hadden hun ogen gericht op het bouwen van een comfortabel leven voor zichzelf, maar daarmee verloren zij het spoor van de meer belangrijke spirituele essentie van het leven. Hun kinderen groeiden op met meer materiële goederen dan hun ouders hadden gehad, maar ze vonden ook dat hun ouders alleen bezorgd waren over materiële goederen. Ze hadden het gevoel dat hun ouders en de mensheid echte gevoelens misten in hun leven. Daarom rebelleerde de eerste naoorlogse generatie. Ze dachten van zichzelf dat zij het tij konden keren en er voor konden zorgen dat ongelijkheid van de wereld verbannen zou kunnen worden. Graag zagen zij een nieuwe cultuur ontstaan die de waarden van het leven weer zou hoogschatten en die was minder bezig zou zijn met materiële goederen. Door hun ‘revolte tegen de gevestigde maatschappij‘ hoopten zij te kunnen voldoen aan die verwachtingen om een nieuwe samenleving te creëren.
De foto’s die de wereld te zien kreeg van Vietnam waren totaal in tegenstelling met de vredesleer van die predikanten in de vele kerken, die meer geloofwaardigheid verloren omdat hun levensstijl ook niet samen viel met hun leer. Het gedrag van vele geestelijken liet gewoon te wensen over, waardoor hun geloofwaardigheid ook sterk verminderde.
ook al kwamen de vele seksschandalen nog niet naar boven en zou de wereld hiervoor nog tot in het begin van de 21ste eeuw wachten, waren het zulk een afgrijselijke ervaringen van jongeren die hen van de kerk en geloof wegstuurden. ‘De Kerk’ werd namelijk met het geloof en met ‘God‘ geassocieerd. Ook vandaag nog hebben veel mensen het moeilijk om God buiten de Kerk te zien, of om die veelheid van kerken als menselijke brouwsels te beschouwen.
Op zoek naar vrijheid en terug naar de basis
Veel mensen wensten meer vrijheid en uit het keurslijf te stappen van die geloofsgemeenschappen waarmee hun ouders waren verbonden en door wie hun gedrag werd bepaald. Ook de overheid met al haar regels kwam voor de meesten als een beperking op hen.
Velen wilden terug gaan naar de basis en zochten een terugkeer naar leven van het land alsook een eenvoudiger leven. Ze wilden experimenteren met een geloof systeem dat niet altijd voldeed aan het geloofssysteem van degenen die hielpen hun leven te vormen en hen bijstonden in hun vormende jaren (hun families, hun gemeenschappen, het onderwijs, de overheid).
Omdat ze niet genoeg goede en redelijke antwoorden in hun eigen gemeenschap konden vinden gingen zij verder kijken dan de dorpsmuren. Voor hen bracht de westerse literatuur ook niet die antwoorden die zij hoopten te vinden. Zij gingen op zoek naar meer wijsheid in de oosterse literatuur. Een van de belangrijkste redenen hiervoor is dat men hier in het westen wel zeer veel denominaties kon aantreffen maar die allen tegen elkaar in gingen, ook al noemden zij zichzelf allemaal christelijk. Maar er kon weinig christelijk in hun houding tegenover anderen konden gevonden.
Men zag de vele religies die zoveel verschillende menselijke leerstellingen hadden en waarbij die mensen zich af vroegen hoe het mogelijk was dat zoveel religies konden komen uit eenzelfde leer van het boek genaamd Bijbel, die elke christen leek te gebruiken als hun fundamentele bron. Veel mensen vroegen zich ook af of er geen conflicten in de getuigenissen van het Oude en het Nieuwe Testament voorkwamen. Vreemd genoeg zouden die beide geschriften voor de eerste 300 jaar van de vroege Kerk de unanieme mening hebben weggedragen dat ze beiden het Woord van God waren.
Schrijvers uit het Oosten
Ze vroegen zich af of de eigenlijke Midden-Oosten schrijvers van deze teksten – de Wet , de Psalmen en de Profeten, de Evangeliën en de Brieven van de apostelen en de getuigenis van de Openbaring van Johannes – ofwel hun eigen verbeelding opschreven of zoals ze verkondigden werden voorzien van een openbaring om de woorden van een Hoger Wezen op te schrijven. En wat betreft die andere Oosterse filosofen en spirituele leiders? Wat zouden die Oosterse Wijsheren te vertellen hebben en zouden die hun geschriften ook de waarheid kunnen brengen of zou het meer filosofische meditatie of dromen zijn?
De westerse benadering om tot een dieper begrip van toepassing van het symbolische denken (dwz woorden en wiskunde) leek iets heel frustrerend voor de gewone menselijke geest. Men zou kunnen zeggen dat de aard van de werkelijkheid zou kunnen worden ontdekt door er op de juiste manier over te denken. Maar wat zou dan die juiste manier zijn van denken? In onze wereld waar alles is gebaseerd op specifieke denkprocessen (logische), leek de logica van het leven ver af te dwalen.
Het westerse geloof dat vertrouwde op bepaalde gedachten (dogma) had zo veel tegengestelde meningen gebracht dat dit voor velen de indruk gaf dat het niet het juiste geloof kon zijn, noch de juiste manier van leven kon brengen. Vooral als zij keken hoe de beleidsdragers of verantwoordelijken van dat geloof en die geloofsgemeenschappen (de kerken) zelf omgingen met dat geloof werden hun twijfels bevestigd en hun drang om het in andere oorden te zoeken vergroot.
Westers- en Oosters- denken
Voor veel van die babyboomers leek de oosterse filosofie (bijvoorbeeld het hindoeïsme , het boeddhisme en taoïsme ) betere antwoorden te brengen. In de oostelijke benadering, beweegt het denken ons weg van het werkelijkheidsbegrip. Als ze denken dat ze hun aandacht weg dragen van de werkelijkheid naar de wereld van symbolen, ligt er een onherstelbare verschil tussen het symbool en wat het voorstelt. In de Oosterse-benadering wordt de aard van de werkelijkheid ontdekt door direct te ervaren, zonder gedachten. Dit wordt bereikt door verschillende meditatieve processen.
Maar ze vergaten dat die meditatieve processen al waren voorgelegd in de “goddelijke bibliotheek” welke het Westen aangeboden had gekregen doorheen de afgelopen eeuwen door reizigers die over het Goede Nieuws kwamen vertellen. Het Boek der boeken en een grote meesterwerk was een boek dat zoveel mensen wel kochten maar eigenlijk weinig echt volledig lazen. (Zie: Ongelezen bestseller) Zelfs vandaag de dag hebben we nog steeds een belangrijke scheur tussen het geloof versus het gedrag van die zogenaamde Christenen. Van die Christenen zijn er maar zeer weinig die geïnteresseerd zijn in de verzameling van boeken – zesenzestig voor de protestantse canon (eenentachtig boeken voor de Ethiopische Orthodoxe Kerk canon) – geschreven door een veertigtal verschillende auteurs over een periode van vele eeuwen, die de meeste antwoorden op onze vragen kunnen brengen.
Na hun reis naar het verre Oosten waar zij meerdere goeroes mochten ontmoeten leek het even of zij een enorme bron van wijsheid met zich mee naar het westen konden nemen. Doch konden hun wedervaren met die vele goeroes hun ook doen begrijpen dat die geschriften die samen geleidelijk tot zijn huidige vorm werden samengebracht toch nog niet zo slecht waren. Zij gingen inzien dat die geschriften werd vastgesteld, na langdurig gebruik en in onderlinge overeenstemming, naar het einde van de vierde eeuw van onze huidige tijdperk, nog niet niet zo’n slechte bron waren en dat veel dingen ook tot die geschriften terug kon gebracht worden.
Verscheidene van die zoekers naar de waarheid kwamen tot de oplossing dat die beweringen van dat Boek van boeken, God te hebben als ultieme auteur, niet onwaar kon zijn.
We zullen hier later ook kijken naar deze claim op goddelijke inspiratie.
Na hun terugkeer uit het Oosten zagen ze hetzelfde als degenen die het Europese continent een eeuw voor hen hadden verlaten om ook betere oorden te vinden. Degenen die op zoek waren gegaan voor een Nieuwe Wereld hadden genoeg tijd gehad om die Schrift te onderzoeken en door de confrontatie van de vele denominaties uit heel Europa kwamen ze ook tot inzicht dat veel mensen de leringen van de Bijbelse leer hadden verdraaid. Velen van hen voelden zich eigenlijk een beetje beduveld of in het ootje genomen door die kerkelijke leiders. Meerderen die de grote oceaan over staken gingen verder met het bestuderen van de Bijbel toen zij aan land waren gekomen van de nieuwe oorden.
19de en 20ste eeuw synergie
Zoals deze Bijbelonderzoekers in de 19e eeuw de Heilige Schrift beter leerden kennen en de werkelijk waarde er van ontdekten, zo konden nu ook verscheidene van die hippies ook zien dat de Bijbel ook de verscheidenheid en diversiteit van de inhoud ervan verklaart als Gods uitverkoren adequate manier van communiceren. Dat er op verschillende manieren tot de mensen werd gesproken hield verband met de tijd waarin tot hen gesproken werd en volgens de omstandigheden. Doorheen de tijd heeft de Allerhoogste zich aan de lagere aangepast. De schrijver aan de Hebreeën laat zijn lezers ook weten dat God bij diverse gelegenheden en op velerlei wijze tot Zijn Volk en tot de vaderen door de profeten had gesproken.
“Nadat God eertijds vele malen en op velerlei wijzen tot onze vaderen gesproken had door de profeten,” (Hebreeën 1:1 WV78)
Het was Jerome in de vierde eeuw, die de voltooide Bijbel als de “Goddelijke bibliotheek” beschreef en aldus erkende dat zijn meerdere delen één enkele goddelijke bron hadden. Zelfs eerder werd geregistreerd dat Origenes het over deze bijzondere geschriften had als één eenheid. Hij noteerde:
“Er zijn veel heilige geschriften, maar er is maar één Boek. Alle geschriften ademen de geest van volheid, en er is niets, hetzij in de wet of in de Profeten, in de Evangelisten en de apostelen, dat niet afstamt van de volheid van de goddelijke Majesteit. “
Goddelijke oorsprong
Veel van de afzonderlijke boeken van de Bijbel vorderen voor zichzelf deze goddelijke oorsprong die deze vroege christelijke ‘vaders’ dus terecht erkenden, en dit interne keurmerk is een van de vele elementen dat men bij de beoordeling van elk afzonderlijk boek ten opzichte van de hele verzameling in rekening moet gebracht worden. Men kan niet naast die algemene stempel van het geheel zien. Verwezen naar elkaar, vervolgens door het meervoudig Griekse woord Biblia (‘de Boeken’), de intrinsieke eenheid van de verschillende delen van de Bijbel (van Koine Grieks τὰ βιβλία, ta Biblia, “de boeken”) werd uiteindelijk erkend toen hetzelfde woord later werd gelezen als een Latijns enkelvoud, wat ‘het boek’ betekende en waaruit onze Nederlands woord ‘bijbel’ is gekomen. Op deze manier, is zelfs de term waarmee we nu verwijzen naar Jerome’s “Goddelijke bibliotheek” de erkenning van de ondeelbaarheid van het Woord van God.
Traditie
Traditioneel werd het Woord van God van de ene persoon naar de andere vocaal door gegeven. Er was de mondelinge traditie om dat goddelijke woord voor de meerdere generaties te bewaren door het aan elkaar verder te vertellen. Als zodanig is De Schrift onderdeel van ‘ Traditie ‘, maar door de jaren traditie ging de levensduur van de religie en het christendom gebukt onder de gewoonten van verscheidene heidense groepen en gebruiken en slaagde men er niet in om het geloof van die tradities te vrijwaren. Zo werden ook in het christendom vele elementen uit vele heidense volkeren en heidense tradities over genomen. Sommigen mogen dan wel denken dat ze kunnen ‘samen werken als een naadloos geheel’ maar zien over het hoofd dat de Schepper duidelijk is geweest in Zijn eisen betreft het onthouden van wereldse tradities. De latere generaties konden wel enkele spirituele tradities volgens de wetten van Christus waarnemen zoals diegene die de apostelen volgden. Aan het begin van de vroege christelijke kerk probeerden de discipelen van de Jood Christus Jezus (Jeshua) om hun meester te imiteren, zoals in de 20e eeuw veel westerlingen probeerden hun Indiase goeroes te imiteren.
“(1) Wordt navolgers van mij, zoals ik ook ben van de Messias. (2) En ik prijs u, broeders, dat je me op elke manier mag herinneren en de tradities mag onderhouden zoals ik die aan u heb doorgegeven. “(1 Korintiërs 11:1-2 De Geschriften 1998 +).
De tradities waar de apostel over spreekt zijn niet de tradities van wereldse festivals, maar de traditie van het doorgeven van het Woord van God en van het vertellen van de geschiedenis van Gods volk . Het gaat over de traditie van het aanbidden van de Enige Ware God door het eren van Zijn Woorden en het houden van Zijn inzettingen.
De apostel Paulus zegt dat we die tradities moeten behouden waarover geschreven wordt in de Schrift zoals deze ook tot de vroege kerk werden overgeleverd. Duidelijk dat hij het over orale tradities of woorden, brieven, verhalen had die toen nog niet in de Bijbel werden geschreven zoals we die vandaag kennen. Op dat moment bestond de Bijbel nog niet onder de huidige vorm. De mensen hadden te maken met de orale traditie en door de tekstrollen die ze over hadden gehouden van de Joodse traditie en synagogen plus de geschriften welke de apostelen verstuurden naar hen. Die geschriften kennen wij vandaag als de brieven van de apostelen.
“(15) Zo dan, broeders, staat vast en houdt de tradities (inzettingen, overleveringen) die u geleerd hebt, hetzij door woord of door onze brief.” (2 Tessalonicenzen 2:15 De Geschriften 1998 +)
Een woord te spreken of te getuigen over
Dit was ook de traditie toen Jezus sprak en hij zijn volgelingen vroeg om ook volgens die traditie uit te gaan in de wereld om aldus het evangelie van het Goede Nieuws te gaan verkondigen. In de vroege kerk waren er gesproken tradities die werden doorgegeven en bedoeld waren om te worden beoefend. In de ontmoetingsplaatsen was er een standaard voor de voortzetting van het geven van het Woord naar de anderen en om te luisteren en om dat Woord van God te bespreken plus om Jehovah God te aanbidden.
Vandaag hebben we veel kerken waarvan wij kunnen opmerken dat zij dat getuigen weggelaten hebben. Er wordt heden ten dage helemaal niet veel aandacht meer geven aan het doorgeven van het Woord van God. En dat Woord van God zou toch het belangrijkste in de dienst moeten zijn. Vandaag kunnen we vele soorten kerken vinden die bepaalde tradities nog steeds in praktijk brengen en hun accenten leggn op verschillende aspecten, maar de meeste van hen vergaten de taak van de Nazarener Jeshua (Jezus Christus) had gegeven: het horen van het Woord van God, te luisteren naar de stem van God , en anderen erover te vertellen.
Kijkend naar het Noorden, het Oosten, het Zuiden en het Westen, Laten we niet vergeten om dat Woord van God aan zo veel mogelijk mensen als we kunnen, kenbaar te maken.
+
Voorgaande afleveringen:
Materialisme, “would be” leven en aspiraties #1
Materialisme, “would be” leven en aspiraties #2
Materialisme, “would be” leven en aspiraties #3
Materialisme, “would be” leven en aspiraties #4
Materialisme, “would be” leven en aspiraties #5
Materialisme, “would be” leven en aspiraties #6
Materialisme, “would be” leven en aspiraties #7
Materialisme, “would be” leven en aspiraties #8
Boek der boeken en groot meesterwerk
Engelse versie / English version: Looking to the East and the West for Truth
++
Aansluitende lectuur:
- Doctrine, gedrag, oorzaak en gevolg
- Nederlandse Babyboomers: rimpelingen van een geboortegolf
- Religie en samenleving één geheel
- Jeugd heeft moeite met Bijbellezen
- Steeds meer Amerikanen niet-gelovig
- Geloofstwijfel, geloofsafval en kerk in moeilijkheden
- Oorlog in kerkenland
- Stichters van de Nieuwe Wereld en Godsdienstvrijheid
- Christendom blijft van invloed
- Geloof en denken bij elkaar horend
- Hersenen beheersen geloof in religie
- Ernstig strijdend voor het geloof
- Geschapen om te leven in relatie met God
- Het leven is als een tien-versnellingen fiets.
- Christelijk leven
- Levensspel
- Activiteiten in dit leven nagaan
- Mening, overtuiging of opinie
- Overtuiging voor de dingen die God beloofde
- Woorden in de Wereld
- Woord van God
- Onzeker over relevantie Bijbel
- Boek der boeken de Bijbel
- Lezen in het Boek der Boeken
- Schepper en Blogger God 6 Voor Zijn volk
- Vertrouwen, Geloof, Roepen en Toeschrijving aan Jehovah #3 Stem van God #2 Instructies en Wetten
- Vertrouwen, Geloof, Roepen en Toeschrijving aan Jehovah #3 Stem van God #3 Ernstig te nemen zegenende stem
- Hermeneutiek om uit te dragen #6 Geen Excuus
- Bijbel Woord afkomstig van God
- Zuivere woorden vol Adem van de Allerhoogste
- Eeuwigblijvend Woord dat alles vertelt
- De Bijbel voor u en voor uw leven
- De Bijbel volgens Calvijn kostbaarste goed
- Van de vele boeken kan enkel de Bijbel je transformeren
- Bijbel boek voor het heden
- Opgetekend in je hoofd wat is neergetekend
- Lezen wat er staat geschreven
- Waarom wij in de Bijbel moeten geloven
- Geloven verwondering over God
- Wegen die tot God leiden
- De Wet van de Liefde, basis van alle instructies
- De geboden observerend, uitvoerders wordend van het Woord
- Mogelijkheid tot leven
- Een te begrijpen oproep
- Dagelijkse keus betreffende de houding die wij voor die dag zullen maken
- Elke keuze die we maken veroorzaakt een rimpelig effect in ons leven
- Je leven de som van al je keuzes
- De fout is diegene van welke wij niets leren
- Zeker zijnde van Bevrijding
- Eerste Eeuw van het Christendom: De vroege dagen van het Christendom
- Verzamelen, bijeenkomen, samenkomen, vergaderen
- Secularisatie, materialisme, atheïsme en Evangelie van het Leven
- Marx, het Volk, Religie, Christendom en verwrongen ideeën
- Een Manifest voor Gelovigen
- Manifest tot protestantse kerk
- Manifestanten Protestant of Katholiek
- Publieke overdracht van Manifest Gelovigen nemen het woord
- Nu wij naar het einde van het jaar komen
- Bij de aanvang van een nieuwe dag
- Leef alsof je morgen gaat sterven
- Hoe is jouw film van je leven?
- Kies voor Leven
- Hebt U gerealiseerd dat je leven de inhoud bepaalt van uw doodsbrief
- Beproevingen en geloof
- Wees blij dat de doornstruik rozen draagt
- Twee kanten aan elk verhaal
- Door moeilijkheden zien dat de bijbel waar is
- Vrees hebben voor de juiste persoon
- Hopen zolang je leeft
- Laat mij geloofszaadjes zaaien
- Geloven om te begrijpen
- Hoe heeft Jezus zulk een plezier voor God gedaan
- Hoop tot Leven Redding door Christus Jezus
- Christus kennen is zin geven aan het leven
- Leef …
- Handel alsof alles wat je denkt, zegt en doet uw hele leven bepaalt
- Tel uw zegeningen
- De zegeningen van God niet over het hoofd gezien
- Herinner vele zegeningen ook in moeilijke tijden
- Hij zal geen goede dingen weerhouden
- Laten wij verder gaan
- Tot bewust zijn komen voor huidig leven
- Aanvoelen en kennis
- Geloof is te weten dat er een oceaan is omdat je een beekje gezien hebt.
- Geloof een verbintenis tot de beloften van Christus en een verbintenis aan de eisen van Christus
- Geloof heeft te maken met hoe je voelt
- Angst is de grote boosdoener in ons streven naar een beter mens te worden.
- Een kaars aansteken
- Beter een arme die in oprechtheid wandelt
- De betrokkenheid van geniaal leerlingschap
- Een norm waaraan de verstandigen en eerlijken zich kunnen herstellen optrekken
- Wees druk bezig met het belangrijke teken van geloof
- Esoterisch geloven
- Geloof zoals aardappelen
- Geloof waar je uit leeft
- Ter verdediging van Twijfel
- Belemmeringen voor uw doel
- Geloof is een pijpleiding
- Geloof dat stenen verplaatst
- Liefde door geloof zonder te zien
- Vuur in zich hebben om anderen warm te maken
- God werkt het geloof
- Verkondigen
- Verkondigen opgetekend in de Bijbel
- Letterlijke bijbelvertaling verkozen
- Bijbellezen eigen te leren zaak
- Gedisciplineerd de Bijbel lezen
- Schriftkritiek
- Bijbelonderzoekers niet steeds Getuigen van Jehovah
- Bijbelonderzoekers, Bijbelstudents, Jehovah Getuigen, Russell en denominaties
- Wat Jezus Deed: Wanneer waarheid niet het doel is & Belangrijkste dingen eerst
- Het volk van God dankt zijn bestaan aan de genade en goedheid van God
+++
Vindt ook om te lezen:
WO III staat voor de deur!!!
Wie dacht dat het na Syrië zou gedaan zijn met oorlogje spelen, heeft het bij het verkeerde eind
Please do find in English:
- Youth has difficulty Bible Reading
- Created to live in relation with God
- Life is like a ten-speed bike.
- Game of life
- The business of this life
- The mistake is the one from which we learn nothing
- Be happy that the thorn bush has roses
- Belief of the things that God has promised
- No good thing will he withhold
- Let me saw beliefseeds
- Possibility to live
- Believing to understand
- A call easy to understand
- Power in the life of certain
- Each choice we make causes a ripple effect in our lives
- Your purpose explains what you are doing with your life
- Younger generation increasingly pro-life
- Manifests for believers #1 Sex abuse setting fire to the powder
- Manifests for believers #2 Changing celibacy requirement
- Manifests for believers #3 Catholic versus Protestant
- Manifests for believers #4 Eucharist
- Two sides to every story
- Coming to the end of the year
- By the beginning of a new day
- How shall the film of your life be?
- Chemical warsite and Pushing king of the South
- Being sure of their deliverance
- Hope as long as you live
- Did you realized that your life provides the content of your obituary
- Raise a standard to which the wise and honest can repair
- Separation from God in death, the antithesis of life
- Monotomy of life
- Choose Life
- Live …
- One life soon be past
- Act as if everything you think, say and do determines your entire life
- Let us move on
- Walking in love by faith, not by sight
- How is it that Christ pleased God so perfectly?
- Can we not do what Jesus did?
- We have a choice every day regarding the attitude we will embrace
- Don’t let anyone move you off the foundation of your faith
- Do not foget the important sign of belief
- Church enemy of faith
- Faith is a pipeline
- Faith Requires a Basis
- Faith is knowing there is an ocean because you have seen a brook.
- A Living Faith #1 Substance of things hoped for
- A Living Faith #2 State of your faith
- A Living Faith #3 Faith put into action
- A Living Faith #4 Effort
- A Living Faith #5 Perseverance
- A Living Faith #6 Sacrifice
- A Living Faith #7 Prayer
- A Living Faith #8 Change
- A Living Faith #9 Our Manner of Life
- A Living Faith #10: Our manner of Life #2
- A Living Faith #11 My place in the body of Christ and my ecclesia
- Faith a commitment to the promises of Christ and to to the demands of Christ
- God works faith
- Invitation to all who believe
- The Involvement of true discipleship
- In defence of Doubt
- Obstacles to your goal
- Believe that moves stones
- God receives us on the basis of our faith
- Feed Your Faith Daily
- We should use the Bible every day
Related articles
- Home Schooling Advice Ten Religion V: Called By Name (supertradmum-etheldredasplace.blogspot.com)
n May of 1927, Dr. Montessori was interviewed about religion and the child. If I had a scanner, I would scan the entire interview. However, I shall highlight some main points.The first is connected to Aristotle, Aquinas and how we all learn. I knew this point she made, which is coming after this long introduction, instinctively. This is it.The Protestants spoiled religion, of course, in many ways, but one of the biggest ways was destroying Tradition including the Sacramental life of the Church. By only emphasizing the Bible, as people who only believed in private interpretation, they ruined the concept that religion is mostly learned by doing.
+
There should be, as Montessori notes in the interview, no BREAK between daily life and religion. But, the religious teaching materials should be kept separate out of respect and the sense of the spiritual. Also, as she notes, the special shelves are like a little prayer corner, which I also had for my son-with small icons. If one has a large house, one should have one room devoted to prayer and the religious materials for teaching-a little chapel for the entire family. The house I had did not allow for this, but a section of the school room sufficed. Maria Montessori developed her idea of the Atrium from medieval architecture. That is why in the Catechesis of the Good Shepherd, the name of the special room is called the Atrium. And, years and years ago, one of the most beautiful ones I saw next to an Episcopalian Church, purpose built for the children, had a large sunroof in the shape of a cathedral tower in the middle, leaving light in through the glass as in a church. It was almost perfect…. - Trying to Stay Sane in an Insane World – Part 3 (theburningplatform.com)
I documented the insane remedies prescribed by the mad banker scientists presiding over this preposterous fiat experiment since they blew up the lab in 2008.
+
The choices we’ve made and avoided making over the last one hundred years are going to come home to roost over the next fifteen years. We are in the midst of a great Crisis that will not be resolved until the mid-2020s. The propagandists supporting the vested interests continue to assure the voluntarily oblivious populace the economy is improving, jobs are plentiful, inflation is under control, and housing is recovering. - Why Believe? An Apologetic of Faith (insightscoop.typepad.com)
Avery Cardinal Dulles, S.J., in his masterful theology of faith, The Assurance of Things Hoped For, writes, “More than any other religion, Christianity deserves to be called a faith” (3). He points out that in the New Testament the Greek words for “faith” and “belief” occur nearly 500 times, compared to less than 100 for “hope” and about 250 for “charity” or “love.” Which is not to say, of course, that faith is more important than love, since Paul makes it clear that love is the greatest of the three theological virtues: “So faith, hope, love abide, these three; but the greatest of these is love” (1 Cor. 13:13).
+
We, as creatures, have limited, finite knowledge, and so must make decisions—practical, relational, philosophical—without the luxury of proof. We use common sense and rely on our experience and, significantly, on the experience and testimony of others.
+
The Old Testament emphasizes trusting in God and obeying his utterances, which were often (although not exclusively) entrusted (there’s that word again!) to patriarchs and prophets: Abraham, Jacob, Moses, Samuel, Jeremiah, and others. But while there are many men and women of faith in the Old Testament, trustworthiness and faithfulness are most clearly ascribed to God: “Know therefore that the Lord your God is God, the faithful God who keeps covenant and steadfast love with those who love him and keep his commandments …” (Deut. 7:9). The well-known narratives of the Old Testament are accounts of faith and faithfulness (and much faithlessness), all deeply rooted in a covenantal understanding of God’s revelation of himself to man. It is God who initiates and it is God who gives wisdom, understanding, and faith. - On Pedagogy and The Historical Critical Method (fluxofthought.wordpress.com)
Despite talking about how outdated and misguided historical criticism of religious texts is regarding its goals and self-definition, historical criticism is retained in its pedagogical form as the way to teach a student about other forms of approaching the text. Whenever a reading of an essay or a book is presented that is (I use “is” purposefully here) misguided, the method for correcting one’s reading is to get a wider picture of what it was that the author was trying to do. I used “is” because the common reception of odd readings of texts is either a disingenuous exclamation of the originality of the reading, which masks resentment at the disruptive reading, or the reading is genuinely considered wrong and in need of correction. The historical critical method may have been displaced by other reading strategies but the historical critical method still remains the only pedagogical approach to teaching I have ever experienced in theological education. Essentially, these two approaches to a disruptive reading reveal what formal education is actually about: production. The only efficient means of producing students is through the pedagogical simplicity of the historical critical method. - The Sects at the Time of Jesus (faithbibleministriesblog.com)
The following essay is a brief explanation of each one of the major groups that were active in Israel at the time of Jesus - Simplistic Atheism {3}: The Bible, Miracles, & History (prodigalpaul.com)
Part 1 tried to respond to what seems to be Daniel’s basic understanding of the world, reason, and spirituality. Part 2 focused entirely on his use of scientific claims and findings to discredit (at least the need for) religiosity. Yesterday, Daniel responded to Part 2 (here was my response). Today, we narrow in on his views of the Bible, miracles, and history.
+
Every revelation of God is mediated. His revelation is always a “bottom-up” affair, rather than a top-down. Even the “voices from on high” with which he speaks in the Old testament are still using human concepts like a “voice”. God has found it fit to communicate himself through culturally-conditioned means. - Missionary Christianity (islamicnewstools.wordpress.com)
we intend to clarify vagueness, supply neglected information, and finish incomplete thoughts found in the usual presentation of the Christian missionary. The Qur’an encourages the discussion of religious matters but according to a vital principle: both sides are supposed to discuss truth. (Qur’an 3:61). Where the missionary has left matters vague or has hidden some information, or has not finished a thought the truth has not been presented.
Pingback: Schepper en Blogger God 11 Het Oude en Nieuwe Blog 1 Gericht op één mens | Bijbelvorser = Bible Researcher
Pingback: Op zoek naar spiritualiteit 7 Prediking van het goede nieuws | Stepping Toes
Pingback: Op zoek naar spiritualiteit 8 Eigen spiritualiteit | Stepping Toes
Pingback: Gods vergeten Woord 16 Geopenbaarde Woord 1 Zoeken naar een god | Broeders in Christus
Pingback: Meerderheid protestantse kerken zit op zwart zaad | Belgian Biblestudents - Belgische Bijbelstudenten
Pingback: Zomertijd ideaal op met Bijbellezing aan te vangen #1Bestseller aller tijden | From guestwriters
Pingback: Zomertijd ideaal op met Bijbellezing aan te vangen #2 Blijvende waardevolle schat | From guestwriters
Pingback: Filosofen, theologen en ogen naar de ware kennisgever van bestaan van God | Bijbelvorser = Bible Researcher
Pingback: Goed Nieuws brengen met en door voorbeeld | From guestwriters
Pingback: Drie jaren en terugkijkend op meerdere decennia | Bijbelvorser = Bible Researcher
Pingback: 2de vraag: Wat of waar is het begin – Questiontime – Vragenuurtje
Pingback: 3e vraag: Bestaat er een Goddelijke Schepper – Questiontime – Vragenuurtje
Pingback: Is daar een veroorzaker van alles | From guestwriters
Pingback: Op zoek naar antwoorden op de vraag Is er een God # 2 Pantheon van goden en feesten – Questiontime – Vragenuurtje
Pingback: Niet toegeven aan de wereld – Jeshua-ists
Pingback: Bron(nen) van kwaad – Jeshua-ists
Pingback: De Bijbel haar relevatie over God | Broeders in Christus
Pingback: Voor hen die met vele vragen zitten | Broeders in Christus
Pingback: Honderd jaar geleden toen men dacht een einde aan de gruwel te krijgen | Broeders in Christus
Pingback: Geloven in God | Broeders in Christus
Pingback: De gedachte van vandaag: “Geen stilte zodat iedereen zal weten dat er slechts één Allerhoogste Heerser is over de hele aarde” (17 februari) | Broeders in Christus
Pingback: In afzonderingstijden Terug naar de Schrift zelf | Broeders in Christus
Pingback: Verklaringen van het Wachttorengenootschap – Belgische Broeders In Christus
Pingback: Hoe uniek is het christadelfianisme? – Belgische Broeders In Christus
Pingback: Geloof in een te interpreteren Boek – Belgische Broeders In Christus
Pingback: Gratis kan dat wel of is Crowdfunding een oplossing voor ernstige journalistiek of nieuwsverspreiding – Some View on the World
Pingback: Goede journalistiek hoeft niet te verdwijnen of opzij geduwd te worden door sociale media – Some View on the World
Pingback: Reden om uit te kijken naar wat er gebeurd ver buiten ons heen – Worldviewer
Pingback: Reden om uit te kijken naar wat er gebeurt ver buiten ons heen – Worldviewer
Pingback: Het Samenkomen en vergaderen voor God – Kanisa la Christadelphian huko Anderlecht
Pingback: Een pelgrimstocht niet bepaald zonder hindernissen of obstakels #4 Een goed plan of gids om de Bron van leven te ontdekken – Kanisa la Christadelphian huko Anderlecht
Pingback: Actieve hoop | From guestwriters
Pingback: Een wereld waar men zich duidelijk kenbaar moet maken #4 Toch maar beter uitkijken naar een betere Nieuwe Wereld – Kanisa la Christadelphian huko Anderlecht