De ware sabbat
In de vorige artikel hebben wij gezien dat de sabbat als een teken van het Verbond tussen God en zijn volk kan aanzien worden, geldend voor Israël en zijn nageslacht. Ook zagen wij hoe de verandering van sabbat naar zondag (eigenlijk de de eerste dag der week) niet bijbels is maar teruggaat op de noden van de sacrale kerk van na Constantijn de Grote.
Maar dat is niet alles wat er over de sabbat te zeggen valt. In Jes. 58 vinden we een betoog over de ware betekenis van het vasten en de sabbatdag:
“Is dit niet het vasten dat Ik verkies: de boeien der goddeloosheid los te maken, de banden van het juk te ontbinden, verdrukten vrij te laten en elk juk te verbreken? Is het niet dat gij voor de hongerige uw brood breekt en arme zwervelingen in uw huis brengt, ja, als gij een naakte ziet, dat gij hem bekleedt en u niet onttrekt aan uw eigen vlees en bloed… Indien gij niet over de sabbat heenloopt door uw zaken te doen op mijn heilige dag, maar de sabbat een verlustiging noemt, de heilige dag des Heren van gewicht, … dan zult gij u verlustigen in de Here” (Jes. 58:6-7, 13-14).
De vastendag was bedoeld, niet om zomaar te hongeren, maar om het uitgespaarde voedsel te geven aan anderen die niets hadden. De sabbatdag was niet zomaar een rustdag, maar een dag om Gods werk te doen in plaats van zijn eigen werk. Dat werd ook bedoeld toen God op Sinaï zei:
“Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt”.
Heiligen betekent apart zetten voor de dienst aan God. Helaas blijkt het menselijk om het sabbatgebod zo op te vatten dat men op die dag in het geheel niets mag doen. De Farizeeën hebben die uitleg geïntroduceerd en Jezus verzette zich daar fel tegen. Om hun huichelarij aan te tonen verrichtte Hij opzettelijk een aantal genezingen op sabbat. Dat was uiteraard in overeenstemming met de uitleg die Jes. 58 geeft van de sabbat, maar het botste met de starre opvattingen van de Farizeeën en schriftgeleerden. Maar het heeft de mensheid niets geleerd. Nog heden ten dage menen orthodoxe christenen dat de voornaamste regel is dat men op ‘sabbat’ niet moe mag worden, en men kan zich hun Farizeeïsche toorn op de hals halen door op die (vermeende) sabbat Gods werk te doen.
De sabbat was dus bij uitstek een dag om Gods werk te doen, maar als zodanig was dat slechts een symbool. De christen kan zich niet permitteren om slechts één dag in de week met God bezig te zijn. In overeenstemming met het principe van ‘de wet van Christus’, dat niet telt hoe wij overkomen, maar dat het er om gaat wat er in ons hart is, dienen wij zeven dagen in de week bezig te zijn met Gods werk. Voor de christen is het alle dagen ‘sabbat’.
+
Voorgaande
Gods vergeten Woord 18 De Wet van Christus 1 Wet van Mozes
Gods vergeten Woord 18 De Wet van Christus 2 Jezus en de Wet
Gods vergeten Woord 18 De Wet van Christus 3 Tien geboden
Gods vergeten Woord 18 De Wet van Christus 4 De sabbatdag
++
Aansluitend
- Op de zevende dag een rustende God
- Heiliging of apart plaatsing
- De verdwijnende heerlijkheid
- Zeven Feesten van God de belangrijkste feesten van de hele Bijbel
- Zeven sabbatten
- Joodse Wetten en Wetten voor Christenen
- De eerste christenen hun vieringen
- Wettisch tegenover wet
- Moeten wij ons aan de zondagsplicht houden
- Zondag, zonnegodsdag en zonnepartnersdag
- Volharden in het Avondmaal regelmatig vieren
- Communie en dag des Heren
- Avondmaal des Heren
- Teken van het verbond
- Sabbat of zondag
- Zondagrust of sabbatviering
- Zo maar gerechtvaardigd?
+++
Pingback: Gods vergeten Woord 18 De Wet van Christus 6 Voorschriften van het apostelconcilie | Broeders in Christus
Pingback: Gods vergeten Woord 18 De Wet van Christus 7 Omgaan met risico’s | Broeders in Christus
Pingback: Gods vergeten Woord 19 Het Lichaam van Christus 1 Inleiding | Broeders in Christus
Pingback: Voorbereidingstijd naar Pesach toe | Bijbelvorser = Bible Researcher
Pingback: Dagen om open te staan voor anderen – Some View on the World
Pingback: Nieuwe hemelen en een nieuwe aarde – Belgische Broeders In Christus