In de voorgaande post hebben wij gezien dat de Bijbel een specifiek verlossingsplan aanbiedt voor het onvermijdelijke gevolg van de falende mens, namelijk de dood.
Het mag uitzichtloos tonen dat geen enkele mens volmaakt kan zijn. Maar het is volkomen verkeerd te denken dat geen enkel mens er in kan slagen om Gods Wil te volgen. Trouwens zulk een denkwijze zou van God een verschrikkelijk iemand maken die regels zou opgelegd hebben aan de mens waarvan Hij wist dat zij ze niet zouden kunnen nakomen.
Kan de eindeloze cirkelgang van geboorte, leven, zonde, sterven dan wel onderbroken worden als wij steeds in zonder vervallen?
De Bijbelse oplossing
De uitweg die de Bijbel ons hieruit toont, is dat er iemand is gekomen die wel volmaakt Gods wil heeft gedaan, maar die desondanks toch gestorven is. De Bijbel vertelt ons dat zijn dood voldoende is om, onder bepaalde voorwaarden, de falende mens toch eeuwig leven te schenken. Die voorwaarden worden omschreven als ‘geloof in Hem’. Op de betekenis van die uitdrukking komen we nog terug. Waar het ons nu eerst om gaat is het werk van de Verlosser, dwz. van Jezus Christus.
In het Oude Testament lezen we dat God aan zijn volk een Wet had gegeven. Wie die Wet zou houden, zou volmaakt zijn en leven. Maar, zoals gezegd, niemand slaagde daarin. Toch waren er voor bepaalde ‘mindere’ overtredingen voorzieningen in de Wet om ‘verzoening te doen’. Voor zulke overtredingen moesten offers gebracht worden. Dat hield in het slachten van een offerdier. De symboliek daarvan is duidelijk: de overtreder heeft eigenlijk zijn leven verbeurd; om dat te redden moet er een ander leven dan het zijne voor in de plaats komen. En de overtreder moet ook in een symbolische handeling zijn schuld als het ware overdragen op het offerdier:
“Dan zal hij zijn hand op de kop van het brandoffer leggen; zo zal het, hem ten goede, welgevallig zijn, om over hem verzoening te doen” (Lev. 1:4).
Dit ‘opleggen’ van de handen betekent eigenlijk een neerdrukken van de kop van het dier, alsof men de volle last van zijn zonden op het dier overdraagt. Het werkwoord ‘opleggen’ is hetzelfde als ‘zwaar rusten’ in Psalm 88:
“Uw grimmigheid rust zwaar op mij, door al uw baren drukt Gij mij neder” (Ps 88:8).
De overtreder moest het offerdier ook zelf slachten, waarmee hij aangaf dat hij eigenlijk zichzelf had gedood door zijn overtreding. Als symbool van het feit dat de offeraar weer met God verzoend was, werd in de meeste gevallen het vlees van het offer gegeten in een offermaaltijd, die in feite een soort vredemaaltijd was. Merk overigens op dat deze opvatting van de betekenis van een offer mijlenver verwijderd is van de primitieve opvatting van heidense volken die een offer zagen als een spijziging van hun goden, die alleen op deze manier te eten konden krijgen. De God van de Bijbel zegt juist:
“Indien Ik honger had, zou Ik het u niet zeggen, want Mij behoort de wereld en haar volheid. Eet ik soms stierevlees, of drink Ik soms bokkebloed?” (Ps. 50:12-13).
Offers zijn er alleen om de zondaar te herinneren aan zijn onvolmaaktheid. Maar God verlangt liever gehoorzaamheid dan boetedoening door middel van een offer:
“Heeft de Here evenzeer welgevallen aan brandoffers en slachtoffers als aan het horen naar des Heren stem?” (1 Sam. 15:22).
“Want in liefde heb Ik behagen en niet in slachtoffer, in kennis van God en niet in brandoffers” (Hosea 6:6).
+
Engelse vertaling /english translation: Redemption #2 Biblical solution
Voorgaande:
Verlossing #1Bijbelse leer van verlossing
Een goddelijk Plan #3 Vervolmaking volgens blauwdruk
Een goddelijk Plan #4 Beloften
In de hand #4 Angst voor de wereld
Gods vergeten Woord 14 Schepping 6 De Schepping als doel en garantie
Gods vergeten Woord 15 Schepping 7 Vreze des Heren
Hermeneutiek om uit te dragen #6 Geen Excuus
Vervolg: Het onvolmaakte dieroffer
++
Aanvullende lectuur:
- Woorden neergeschreven ter toerekening van elke mens
- Een koning die zijn onderdanen wetten oplegt waarvan hij weet dat zij zich er nooit aan kunnen houden
- Voorbijgaande wereld maar toch blijvend
- Hoe weet ik wat Gods wil is
- Schepper en Blogger God 11 Het Oude en Nieuwe Blog 1 Gericht op één mens
- Ongelovige Thomassen, Jezus en zijn God
- Verzoening en Broederschap 1 Getrouwheid en vergoeding
- De Knecht des Heren #4 De Verlosser
- Vergieten van Bloed, een Oud en een Nieuw Verbond
- Verzoening en de gekochte race
- Onvergeeflijke zonde en berouw
- Beter een arme die in oprechtheid wandelt
+++
Pingback: Redemption #2 Biblical solution | Broeders in Christus
Pingback: Verlossing #3 Het onvolmaakte dieroffer | Broeders in Christus
Pingback: Verlossing #4 Het Paaslam | Broeders in Christus
Pingback: Verlossing #5 Het volmaakte offer | Broeders in Christus
Pingback: Lam van God #2 Tegenover onschuldig dier een onschuldig man #1 – Belgian Ecclesia Brussel – Leuven
Pingback: Lam van God #3 Tegenover onschuldig dier een onschuldig man #2 – Belgian Ecclesia Brussel – Leuven
Pingback: Leven gedefinieerd door de dood | Bijbelvorser = Bible Researcher
Pingback: Verlossing #7 Christus levend in de gelovige | Broeders in Christus
Pingback: Verlossing #8 Gerechtigheid door geloof | Broeders in Christus
Pingback: Verlossing #9 De enige weg | Broeders in Christus
Pingback: De Verlosser 1 Senior en junior | Broeders in Christus
Pingback: De Voltooiing van de schepping 1 Beproeving – Op weg naar volmaaktheid | Broeders in Christus
Pingback: De Voltooiing van de schepping 4 Buitenbijbelse leer | Broeders in Christus
Pingback: Gods vergeten Woord 16 Brood en wijn 3 Christus’ vlees en bloed | Broeders in Christus
Pingback: Samen eten, drinken en Jezus gedenken | Broeders in Christus
Pingback: Zichtbare druppel Bloed aan de deurlijst – Jeshuaist
Pingback: Fundamenten van het Geloof 13 Rechtvaardiging door geloof | Stepping Toes
Pingback: Het vieren van de avond van 15 april 2022 als een feest voor Jehovah God | Belgian Biblestudents - Belgische Bijbelstudenten
Pingback: Laat je niet misleiden in deze feestperiode | Broeders in Christus
Pingback: De roeping van Christus #2 – Belgische Broeders In Christus