In het vorige artikel keken wij naar de 8ste brief van de apostel Paulus aan de Romeinen, die de symboliek van de man, die naast Jezus aan het kruis hing, op zichzelf betrok. In de brief aan de Galaten kijkt Paulus hoe hij met christus aan de paal is opgehangen en toch leeft (Galaten 2:20).

WLANL – Pachango – Catharijneconvent – Kruiswegstatie 9, Christus valt aan de voet van de Calvarieberg (Photo credit: Wikipedia)
Iets verderop in diezelfde brief aan de Galaten schrijft Paulus dat Christus in zijn volgelingen ‘gestalte’ moet krijgen (Gal. 4:19). Wij moeten leven zoals Christus dat in onze plaats gedaan zou hebben. En wij moeten geloven dat wij daardoor, op grond van Jezus’ offer, behouden zullen worden. Elders in die brief noemt hij dat: gerechtigheid door geloof. Wie de wet in zijn geheel zou hebben gehouden, zou rechtvaardig zijn tegenover God. Maar buiten Jezus is dat niemand gelukt en zou het ook niemand lukken. Dus zijn allen, naar de strikte maatstaven van de wet, onrechtvaardig. Maar nu heeft God een andere mogelijkheid gegeven om ‘rechtvaardig’ te worden: door geloof in Jezus Christus. Dat is geen rechtvaardigheid volgens de wet, maar God verklaart die mensen rechtvaardig die aan bovengenoemde vier voorwaarden voldoen. De Schrift noemt dat ‘gerechtvaardigd’, dat wil zeggen: rechtvaardig verklaard, voor Gods gerecht vrijgesproken van schuld. In zijn brief aan de Galaten zegt Paulus:
“Wij … wetende, dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit werken der wet, maar door het geloof in Christus Jezus, zijn ook zelf tot het geloof in Christus Jezus gekomen, om gerechtvaardigd te worden uit het geloof in Christus en niet uit werken der wet” (Gal. 2:16).
Iets verderop zegt hij:
“Immers, als de erfenis van de wet afhangt, dan niet van de belofte; en juist door de belofte heeft God aan Abraham zijn gunst bewezen” (Gal. 3:18).
In dit verband gebruikt hij een sprekend beeld. De Wet, zegt hij, was een ‘tuchtmeester’:
“De wet is dus een tuchtmeester voor ons geweest tot Christus, opdat wij uit geloof gerechtvaardigd zouden worden. Nu echter het geloof gekomen is, zijn wij niet meer onder de tuchtmeester” (Gal. 3:24-25).
Een tuchtmeester (Gr.: paidagôgos, een ‘pedagoog’) was een speciale slaaf die verantwoordelijk was voor de opvoeding van kinderen van rijke ouders. Hij moest hen regels bijbrengen en zorgen dat zij geschoold raakten. Zo brengen ook wij onze kinderen regels bij. We verlangen bijv. dat ze ‘s avonds op tijd thuis zijn, in de hoop dat ze, eenmaal volwassen geworden, niet hele nachten op straat of in de kroeg doorbrengen.

Briefschrijver apostel Paulus aan de christelijke gemeenschappen te Rome, Galatië (Ankara in Klein-Azië) en Kolosse
In zijn brief aan de Romeinen (die de thema’s in Galaten verder uitwerkt, zoals een schilderij een uitwerking kan zijn van een potloodschets) zegt Paulus:
“Thans is echter buiten de wet om gerechtigheid Gods openbaar geworden, waarvan de wet en de profeten getuigen [Paulus redeneert hier dus dat dit de gerechtigheid is volgens Gods oorspronkelijke plan], en wel gerechtigheids Gods door het geloof in Jezus Christus, voor allen, die geloven” (Rom. 3:21-22).
In Galaten (3:8) redeneert hij dat dit de wezenlijke vervulling is van de beloften aan Abraham en dat met deze beloften dus feitelijk ‘het evangelie aan Abraham is verkondigd’. Wellicht ten overvloede zij er nogmaals op gewezen dat ‘geloof in Christus’ neerkomt op wat bovenstaand daarover gezegd is, en dat het niet alleen maar om een vaag emotioneel gevoel gaat. Maar wie aan de voorwaarde van ‘geloof’ voldoet (dus eigenlijk voldoet aan de vier eerder genoemde voorwaarden) is ook volledig gerechtvaardigd.
Paulus schrijft aan de Kolossenzen dat als wij geloven, dat dan ‘het bewijsstuk’ van onze zonden wordt ‘uitgewist’. Hij gebruikt daarvoor een woord dat slaat op het uitwissen van de tekst op een schrijftafeltje. Normaal zou een winkelier of een andere schuldeiser een groot kruis trekken door een rekening die voldaan is. Het Griekse woord daarvoor is chiazo dat is afgeleid van de Griekse letter ‘chi’, die ongeveer zo wordt geschreven als onze x, maar dan groter (c). Maar het woord dat Paulus gebruikt is exaleipho dat betekent uitwissen of, in overtreffende trap, vernietigen. Als iemand gerechtvaardigd is door het geloof in Christus, dan is er geen spoor van bewijs meer over dat nog herinnert aan zijn vroegere zonden of, als hij daar telkens weer vergeving voor vraagt, van zijn latere zonden.

Handschrift. Boek in Arabisch schrift, over geloof en de bronnen en grondslagen van de Islam (Photo credit: Wikipedia)
En daarmee komen wij aan een fundamenteel punt van bijbelse leer. In alle andere religies en wijsheden moet een mens onberispelijk zijn (ook in die andere monotheïstische godsdienst: de Islam), anders faalt hij. Maar wie zijn geloof vestigt op de rechtvaardiging door Christus mag falen! Mits hij maar zijn oprechte best doet om Christus na te volgen, heeft hij niets te vrezen, al zou hij keer op keer struikelen. In de evangeliën lezen we:
“Zelfs indien (uw broeder) zevenmaal per dag tegen u zondigt en zevenmaal tot u terugkomt en zegt: Ik heb berouw, zult gij het hem vergeven” (Luc. 17:4).
Zo handelt God ook met ons. Zelfs indien wij zevenmaal per dag zondigen, maar zevenmaal per dag terugkomen tot God en zeggen ‘Ik heb berouw’, dan zal Hij ons vergeven. De eis om onberispelijk te zijn, is in Christus vervangen door de eis oprecht te streven naar onberispelijkheid. En dat maakt een wereld van verschil.
+
Voorgaande
Hermeneutiek om uit te dragen #5 Beeldvorming
Hermeneutiek om uit te dragen #7 In Harmonie
Redding, vertrouwen en actie in Jezus #6 Samenhoren
Uitdagende vordering 4 Goddelijk geïnspireerd 3 Zelf-consistente Woord van God
Verlossing #2 De Bijbelse oplossing
Verlossing #5 Het volmaakte offer
Verlossing #6 Deel hebben aan zijn offer
Verlossing #7 Christus levend in de gelovige
Vervolg: De enige weg
++
Aanvullende lectuur
- Onrechtvaardigheid
- Begeerde zaken, gidsen en betrouwbare leidraad
- Bijbel, Gods Woord tot opvoeding (NBG51)
- God wil u gunst betonen
- De Knecht des Heren #4 De Verlosser
- Christus winnen, Jehovah vertrouwen
- Divine service (16-10-2013): “The way to salvation/ Die weg na verlossing”
- Ademen om les te geven
- Zij die in de renbaan lopen en geroepen zijn voor rechtvaardiging door geloof
- Een race niet voor de snelste, noch een strijd om de sterkste
- Dezen die vrede maken zullen vrede moeten planten als een zaad
- Opgetekend in je hoofd wat is neergetekend
- Immanente gerechtigheid
- Wanneer men geloof gevonden heeft door de studie van de Bijbel moet men werken van geloof verwezenlijken
- De aanduiding door Paulus en Jacobus van de werken die wij horen te doen
+++
Pingback: Redemption #8 Righteousness by Faith | Broeders in Christus
Pingback: Verlossing #9 De enige weg | Broeders in Christus
Pingback: Schapen en bokken 2 Bruikbaar en onbruikbaar – Goede en slechte daden | Broeders in Christus
Pingback: Schapen en bokken 3 Addendum 1: Tweede kans | Broeders in Christus
Pingback: De Ekklesia #4 De troon van David en De gezalfde des Heren | Broeders in Christus
Pingback: Gods vergeten Woord 18 De Wet van Christus 1 | Broeders in Christus
Pingback: Gods vergeten Woord 21 #1 Pelgrims onderweg | Broeders in Christus
Pingback: Verschil in woordbetekenis doorheen de tijd 2 Liefhebben en Geloven – Jeshua-ists
Pingback: De Taal van de Bijbel, producten van hun tijd – liefde en geloven | Broeders in Christus
Pingback: Fundamenten van het Geloof 11 Christus, de door God gezonden Verlosser | Stepping Toes
Pingback: Christadelfiaanse geloofspunten #23 Geloofspunten opgetekend in de Birmingham Amended Statement of Faith – Belgische Broeders In Christus