Verlossing #7 Christus levend in de gelovige

Voorgaand hebben wij gezien dat de mens van het Oude Verbond de opdracht kreeg om een lam te offeren waarvan de benen niet werden gebroken en dat zulk offer gedeeltelijk kon volstaan voor ‘mindere’ overtredingen te bedekken. Maar zulk een offer kon de kring van leven en dood niet breken. Daar waar de overtreder in een symbolische handeling zijn schuld als het ware moest overdragen op het offerdier, moest er nog een offer komen dat zelf de schuld tot zich nam. Alleen een volmaakt mens zou in de plaats kunnen komen van al die offers. In het Nieuwe Testament of de Messiaanse Geschriften wordt over die volmaakte mens van vlees en bloed gesproken. Door zijn offergave zullen al de mensen die bereid zijn hem aan te nemen, gerechtigheid verwerven en witgewassen worden van zonden. Hij, de gezondene van God, die in beproeving stand hield, zijn leven kan dienen om zondaars los te kopen.

Men zal echter de ophanging aan een paal van die gezondene van God als een volledige daad van overgave moeten aanschouwen en zijn zonde belijden waarbij men erkent dat eigenlijk niet de zondeloze Jezus, maar men zelf daar hoort te hangen. Maar dat vereist tevens het geloof dat God dat loskoopoffer zal aanvaarden en Zijn beloften ook zo zal vervullen.  het komt er dan ook op aan om te geloven dat  Jezus in staat zal zijn jezelf nieuw leven te schenken.

Christus levend in de gelovige

Maar er is nog een voorwaarde:

  • Naar beste kunnen trachten Jezus’ voorbeeld te volgen.

Paulus noemt dat: de geest van Christus hebben. De mens die niet naar het voorbeeld van Christus leeft noemt hij ‘in het vlees’, een afstammeling van Adam zonder meer. Maar de mens die naar het voorbeeld van Christus leeft, dus als het ware van Hem afstamt in plaats van Adam, noemt hij ‘in de Geest’:

“Gij daarentegen zijt niet naar het vlees, maar in de Geest, althans indien de Geest Gods in u woont. Indien iemand echter de Geest van Christus niet heeft, die behoort Hem niet toe” … “Indien de Geest van Hem, die Jezus uit de doden heeft opgewekt, in u woont, dan zal Hij, die Christus Jezus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken door zijn Geest die in u woont” (Rom. 8:9, 11).

Hier ligt dus een uitweg uit de cirkelgang van geboorte, zonde en dood. In het vers dat wij overgeslagen hebben zegt Paulus:

“Indien Christus in u is, dan is wel het lichaam dood vanwege de zonde, maar de geest is leven vanwege de gerechtigheid” (vs 10).

Als Christus ‘in ons woont’ dan is als het ware ons eigen ‘Ik’ gestorven en vervangen door dat van Christus. Als Christus werkelijk ‘in ons woont’ dan handelen wij niet langer zoals wij vanuit onze eigen neigingen zouden doen, maar zoals Christus zou handelen. Zoals Paulus elders zegt:

“Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik, dat is, niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij” (Gal. 2:20).

Het kruis op nemen

Merk op dat Paulus hier de symboliek van de man, die naast Jezus aan het kruis hing, op zichzelf betrekt. Dat maakt ook duidelijk wat de betekenis is van Jezus’ eigen woorden:

“Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij” (Marc. 8:34).

Zijn kruis opnemen betekent niet: lijden verduren, zoals de moderne opvatting er van gemaakt heeft (‘ieder huisje heeft zijn kruisje’), maar als een ter doodveroordeelde achter Jezus aan naar de executieplaats gaan. Jezus vertelt ons hier dat wij moeten worden als die man aan het kruis naast Hem, ‘medegekruisigd’ met Hem. Gestorven voor de zonde, opdat Christus in ons kan leven.

+

Voorgaande

Verlossing #4 Het Paaslam

Verlossing #5 Het volmaakte offer

Verlossing #6 Deel hebben aan zijn offer

Vervolg: Gerechtigheid door geloof

++

Aansluitend

  1. Lijden goegemaakt door Jezus’ loskoopoffer voor zonde
  2. Toewijding van ons
  3. De Wet van de Liefde, basis van alle instructies
  4. Al of niet verenigen

+++

Verwant

About Christadelphians

Free Christadelphians or Brothers and sisters in Christ, living in Belgium, European Union. - Vrijë Christadelphians of Broeders en zusters in Christus wonende in België in de Europese Unie.
This entry was posted in Christen zijn, Jezus Christus, Jesus, Jeshua, Jahushua, Levensvragen and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Verlossing #7 Christus levend in de gelovige

  1. Pingback: Verlossing #9 De enige weg | Broeders in Christus

Laat een Reactie achter - Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s