God op de eerste plaats
We komen hier meteen al aan het kernpunt van onze beschouwing: de christen zet God voorop. Gods maatstaven zijn zijn maatstaven. De wereld heeft haar eigen maatstaven en die vallen lang niet altijd samen. Weliswaar is het in een beetje beschaving is allang niet meer zo dat het eigenbelang de hoogste maatstaf is, maar dan alleen omdat het maatschappelijk leven anders een chaos wordt. De maatschappij verbiedt stelen omdat de leden van die maatschappij daar wederzijds nut van hebben. Zolang je medemensen geen last van je hebben, dwz. zolang er geen maatschappelijke schade ontstaat, kun je je gang gaan. En hoe dat in de praktijk werkt kun je zien zodra een deel van de bevolking de macht over de rest bezit. Dan krijgt maatschappelijke schade ineens een heel andere uitleg en wordt het begrip stelen ineens heel eenzijdig geïnterpreteerd. Maatschappelijke normen zijn dus in wezen niet echt altruïstisch (gericht op de medemens), ze zijn meer een soort collectief eigenbelang.
Wie God dient, stelt echter Gods maatstaven voorop. Hij doet dingen, of laat ze na, omdat hij overtuigd is dat God dat van hem verwacht. Hij is er ook van overtuigd dat het voor de maatschappij van voordeel zou zijn als iedereen dat deed. Maar hij hoeft dat niet te kunnen bewijzen. Voor hem is het voldoende dat God het zo wil. Het betekent, om nog eens terug te komen op het bovengegeven voorbeeld, dat hij niet steelt omdat God hem dat verbiedt en omdat hij op God vertrouwt dat Die hem voorziet in wat hij nodig heeft. Het betekent ook dat hij in die houding volhardt, ook als hij zich bevindt in een omgeving waar stelen de norm is, of anderszins wordt goedgepraat.
Het probleem voor de hedendaagse christen is dat veel Bijbelse normen niet meer blijken aan te sluiten op het moderne maatschappelijke denken. Daar komt nog bij dat sinds de Renaissance in de westerse wereld een duidelijk vooruitgangsdenken heerst: we zien onze opvattingen graag als een voortdurende ontwikkeling naar een steeds hoger niveau. In dat denken gelden oude normen en waarden al snel als ouderwets, en dus achterhaald, terwijl de waan van de dag al snel doorgaat voor de hoogste wijsheid. In werkelijkheid ligt dat natuurlijk wel wat genuanceerder, om het beleefd te zeggen.
Het westerse denken beweegt zich bepaald niet uniform in één vaste richting. Veeleer is er sprake van een regelmatig terugkomen op vroegere ideeën. Sommige opvattingen houden het maar enkele decennia vol (denk maar eens aan de revolutionaire opvattingen van de jaren zestig), andere gaan een eeuw of langer mee en verdwijnen dan maar langzaam (de 19e-eeuwse ideeën van Karl Marx beginnen bijv. nu pas aangevochten te worden). Vooral in het laatste geval overleven ze ruimschoots de generatie die ze ontwikkelde, maar dat maakt ze evenmin tot de hoogste wijsheid. Het feit is dat de meeste mensen zich maar moeilijk kunnen voorstellen dat een volgende eeuw even meewarig zal glimlachen om hun ideeën als zijzelf over de ideeën van voorgaande eeuwen. Het probleem van de christen is echter dat hij voortdurend moet oproeien tegen de stroom van de heersende mode in. Hij kan zich niet permitteren een eeuw of zo te wachten om dan te kunnen zeggen: “zie je wel”.
+
Voorgaand
Gods vergeten Woord 25 Varen op Bijbels Kompas 1 Intro Afstemmen op principes
Verlossing #1Bijbelse leer van verlossing
Volgend: Een goede en rechtvaardige wet
++
Aanvullend
- Verjaag elke gedachte van zelfzuchtigheid
- Laat mij niet uit de hoogte doen
- Wat de Bijbel zegt omtrent Geloof
- Geloof en geloven
+++
Gerelateerd
- “Skandal”: Lutherischer Bischof kritisiert Abschiebung von Christen
- NS geeft toe: “Genderneutraal aanspreken is ironisch bedoeld”.
- Hoe gewone mensen denken over aansprakelijkheidsrecht
- Geert Mak als Graadmeter 7
- ‘Ik was altijd de gay best friend, alleen was ik niet gay’
- Vervreemding (Dutch)
- Wanneer gaan men het westen beschaven?
- Jeugdtrainers NEC Delfzijl naar gemeentehuis voor verklaring omtrent gedrag
- Helaas…
- Wie Eurabia wil verhinderen, moet zelf actief worden: geen stemmen meer voor pro-islamitische politici…
- Theologie in de 21ste eeuw: de taak van een discipline in het nauw
- Beweging in onze jonge kerk
- Zoektocht naar universele basisprincipes; Van Agt
- Ongemakkelijke gevoelens
- Mandala, pad naar je hogere zelf?
- Hoe een prominent FvD-lid in een besloten appgroep praat over ras, homoseksualiteit en de doodstraf
Pingback: Gods vergeten Woord 25 Varen op Bijbels Kompas 3 Een goede en rechtvaardige wet | Broeders in Christus
Pingback: Gods vergeten Woord 25 Varen op Bijbels Kompas 4 Wet van Jezus | Broeders in Christus
Pingback: Gods vergeten Woord 25 Varen op Bijbels Kompas 5 Leven naar de Bijbel | Broeders in Christus
Pingback: Gods vergeten Woord 25 Varen op Bijbels Kompas 6 Rentmeesters | Broeders in Christus
Pingback: Gods vergeten Woord 25 Varen op Bijbels Kompas 7 Vrienden van de Heer | Broeders in Christus
Pingback: Gods vergeten Woord 26 Epiloog | Broeders in Christus
Pingback: De levensreis van een Kabbalist – Jeshuaist
Pingback: Hoe leest u? – Wat leest u? “Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw verstand en met heel uw kracht | Bijbelvorser = Bible Researcher
Pingback: Zich onder de Adem stellen – Jeshuaist
Pingback: Een Vader die te vertrouwen valt | Broeders in Christus
Pingback: Oude boeken, maatstaven en levenslessen | Broeders in Christus
Pingback: Het spirituele “kledingstuk” voor onze ziel – Kanisa la Christadelphian huko Anderlecht