Gods vergeten Woord 25 Varen op Bijbels Kompas 2 God op de eerste plaats

God op de eerste plaats

We komen hier meteen al aan het kernpunt van onze beschouwing: de christen zet God voorop. Gods maatstaven zijn zijn maatsta­ven. De wereld heeft haar eigen maatstaven en die vallen lang niet altijd samen. Weliswaar is het in een beetje beschaving is allang niet meer zo dat het eigenbelang de hoogste maatstaf is, maar dan alleen omdat het maatschap­pelijk leven anders een chaos wordt. De maatschappij verbiedt stelen omdat de leden van die maatschappij daar wederzijds nut van hebben. Zolang je medemensen geen last van je hebben, dwz. zolang er geen maatschappelijke schade ontstaat, kun je je gang gaan. En hoe dat in de praktijk werkt kun je zien zodra een deel van de bevolking de macht over de rest bezit. Dan krijgt maatschappelijke schade ineens een heel andere uitleg en wordt het begrip stelen ineens heel eenzijdig geïnterpreteerd. Maatschappelijke normen zijn dus in wezen niet echt altruïstisch (gericht op de medemens), ze zijn meer een soort collectief eigenbelang.

 

Wie God dient, stelt echter Gods maatstaven voor­op. Hij doet dingen, of laat ze na, omdat hij overtuigd is dat God dat van hem verwacht. Hij is er ook van overtuigd dat het voor de maatschappij van voordeel zou zijn als iedereen dat deed. Maar hij hoeft dat niet te kunnen bewijzen. Voor hem is het vol­doende dat God het zo wil. Het betekent, om nog eens terug te komen op het bovengegeven voor­beeld, dat hij niet steelt om­dat God hem dat verbiedt en om­dat hij op God vertrouwt dat Die hem voor­ziet in wat hij nodig heeft. Het betekent ook dat hij in die houding volhardt, ook als hij zich be­vindt in een omgeving waar stelen de norm is, of anderszins wordt goedgepraat.

 

Het probleem voor de hedendaagse chris­ten is dat veel Bijbelse normen niet meer blijken aan te sluiten op het moderne maat­schappelijke denken. Daar komt nog bij dat sinds de Renaissance in de westerse wereld een duidelijk vooruitgangsdenken heerst: we zien onze opvattingen graag als een voort­durende ontwikkeling naar een steeds ho­ger niveau. In dat denken gelden oude normen en waarden al snel als ouderwets, en dus achterhaald, terwijl de waan van de dag al snel doorgaat voor de hoogste wijs­heid. In werkelijkheid ligt dat natuurlijk wel wat genuanceerder, om het beleefd te zeggen.

 

Het westerse denken beweegt zich be­paald niet uniform in één vaste richting. Veeleer is er sprake van een regelmatig terugkomen op vroegere ideeën. Sommige opvattingen houden het maar enkele decen­nia vol (denk maar eens aan de revolutio­naire opvattin­gen van de jaren zestig), andere gaan een eeuw of langer mee en verdwijnen dan maar langzaam (de 19e-eeuwse ideeën van Karl Marx beginnen bijv. nu pas aangevochten te worden). Vooral in het laatste geval overleven ze ruimschoots de generatie die ze ontwikkelde, maar dat maakt ze evenmin tot de hoogste wijsheid. Het feit is dat de meeste mensen zich maar moeilijk kunnen voorstellen dat een volgen­de eeuw even meewarig zal glimlachen om hun ideeën als zijzelf over de ideeën van voorgaande eeuwen. Het probleem van de christen is echter dat hij voortdu­rend moet oproeien tegen de stroom van de heersende mode in. Hij kan zich niet per­mitteren een eeuw of zo te wachten om dan te kunnen zeggen: “zie je wel”.

+

Voorgaand

Gods vergeten Woord 25 Varen op Bijbels Kompas 1 Intro Afstemmen op principes

Verlossing #1Bijbelse leer van verlossing

Volgend: Een goede en rechtvaardige wet

++

Aanvullend

  1. Verjaag elke gedachte van zelfzuchtigheid
  2. Laat mij niet uit de hoogte doen
  3. Wat de Bijbel zegt omtrent Geloof
  4. Geloof en geloven

+++

Gerelateerd

  1. “Skandal”: Lutherischer Bischof kritisiert Abschiebung von Christen
  2. NS geeft toe: “Genderneutraal aanspreken is ironisch bedoeld”.
  3. Hoe gewone mensen denken over aansprakelijkheidsrecht
  4. Geert Mak als Graadmeter 7
  5. ‘Ik was altijd de gay best friend, alleen was ik niet gay’
  6. Vervreemding (Dutch)
  7. Wanneer gaan men het westen beschaven?
  8. Jeugdtrainers NEC Delfzijl naar gemeentehuis voor verklaring omtrent gedrag
  9. Helaas…
  10. Wie Eurabia wil verhinderen, moet zelf actief worden: geen stemmen meer voor pro-islamitische politici…
  11. Theologie in de 21ste eeuw: de taak van een discipline in het nauw
  12. Beweging in onze jonge kerk
  13. Zoektocht naar universele basisprincipes; Van Agt
  14. Ongemakkelijke gevoelens
  15. Mandala, pad naar je hogere zelf?
  16. Hoe een prominent FvD-lid in een besloten appgroep praat over ras, homoseksualiteit en de doodstraf

Over Christadelphians

Free Christadelphians or Brothers and sisters in Christ, living in Belgium, European Union. - Vrijë Christadelphians of Broeders en zusters in Christus wonende in België in de Europese Unie.
Dit bericht werd geplaatst in Christen zijn, Wereld en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.