Gods vergeten Woord 26 Epiloog

Epiloog

 

In dit verhaal heb ik u willen tonen dat de oorspronkelijk Bijbelse boodschap een eenheid vormt, een samenhangend geheel. Maar door het insluipen van elementen van niet-Bijbelse oorsprong is die boodschap verwaterd. Door de ‘constantinische omwenteling’ is hij vervolgens aangepast aan veel in het voorafgaande Romeinse heidendom. En door een duizendjarige periode van onbekendheid is hij onder het stof van eeuwen verdwenen. Wat in die tijd mondeling werd doorgegeven was wat de middeleeuwse kerk uitkwam, en wat het volk graag wilde horen. Een monnik als Luther wist niet wat hem overkwam toen hij voor het eerst een Bijbel in handen kreeg.

De Reformatie heeft veel rechtgezet, maar niet alles. De gedachte aan Gods plan met de wereld was teloor gegaan. Tegen het einde van de middeleeuwen was de mens voorgoed geconditioneerd om alleen geïnteresseerd te zijn in zijn persoonlijk heil. Gods plan met de wereld interesseerde hem allang niet meer. De erfenis van de middeleeuwen was dat de mens geen belang meer stelde in deze aarde, maar uitzag naar een Rijk in de hemel.

 

De bijbelse boodschap was van een samenhangend geheel geworden tot een serie losse leerstellingen en dogma’s zonder onderlinge samenhang. En als gevolg van dat gebrek aan samenhang, gecombineerd met de menselijke neiging tot speculatie en aanpassing van zijn denkbeelden aan de trend van de dag, zijn die leerstellingen vaak verschoven naar geheel andere vormen en ideeën.

 

In de moderne tijd is er verzet begonnen te rijzen tegen deze vaak als primitief ervaren leerstellingen. Maar in plaats van terug te gaan naar de Bijbel om ze aan de bron te verifiëren (en te herstellen), heeft men dat geweten aan een cultuurgebondenheid van de boodschap. De verpakking van die boodschap zou zo primitief zijn omdat ze een primitieve cultuur weerspiegelde. De boodschap werd vervolgens gereduceerd tot een stelsel van ethische normen en waarden, die men naar believen kon aanpassen aan de eisen van de tijd. Onder invloed van een humanistisch denken heeft men die normen en waarden vervolgens vooral gericht op het welzijn van de medemens. En zo kwam men tot fenomenen als bevrijdingstheologie, feministische theologie en wat al niet, alsof het geloof een supermarkt is waar men zijn eigen theologie kan uitkiezen.

 

Natuurlijk zijn er ook die zich fel tegen deze tendensen verzet hebben en koste wat het kost zijn blijven vasthouden aan het geloof dat hen is overgeleverd, aan ‘het geloof van de vaderen’. Maar ook zij gaan vaak niet verder terug dan de Reformatie, Luther en Calvijn. En, zoals een orthodoxe theoloog het eens uitdrukte in een radiopraatje: met hun opstelling lopen zij het risico de ‘vaderen’ meer te eren dan God.

Laten we dan een radicaal besluit nemen. Laten wij het stof der eeuwen van ons afschudden. Laten wij dat Boek, dat ons in de 16e eeuw opnieuw in handen is gekomen, onbevooroordeeld openslaan en terugkeren naar het geloof dat de apostelen predikten. Laten we terugkeren, niet naar de tijd van Constantijn, maar naar de eerste eeuw en de boodschap van de apostelen. In dit boek heb ik getracht u te schetsen wat die boodschap was. Ik heb getracht aan te tonen dat die boodschap een samenhangend geheel vormt, door de hele Bijbel heen. En dat die boodschap niet moeilijk is te verstaan, als men er zich maar voor openstelt. Wellicht bent u verrast door sommige elementen daarvan, of misschien wel door veel daarvan. Laat dat u niet afschrikken. Wees als de Joden te Berea (Hand. 17:11): toets het en als u vindt dat het hout snijdt doe er dan iets mee. God heeft ons zijn Woord gegeven, zodat wij geen onwetendheid kunnen bepleiten. Hij verlangt van ons dat wij met dat Woord leven.

 

Koning Josia (Yeshua) kreeg een verloren geraakt boek in handen dat hem vertelde dat hij ondanks zijn vroomheid op het verkeerde spoor zat. Hij trok er zijn consequenties uit en begon een grote hervorming. Doch slechts weinigen volgden hem daarin. De overigen werden tenslotte weggevoerd in ballingschap. Wij zitten met een teruggevonden boek waarin de grotere Yeshua ons uitdaagt: zit je wel op het goede spoor? We hebben het vergeten boek teruggevonden, maar hebben we ook de vergeten boodschap al weer teruggevonden? We weten uit het boek Openbaring dat weinigen die vraag onder ogen zullen zien. Maar bedenk zijn woorden:

“Als de Zoon des mensen komt, zal Hij dan het geloof vinden op aarde?”

En zijn woorden uit de bergrede:

“Gaat in door de enge poort, want wijd is de poort en breed de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die daardoor ingaan; want eng is de poort, en smal de weg, die ten leven leidt, en weinigen zijn er, die hem vinden”.

Het is aan ons om te zorgen dat wij tot die weinigen behoren. Het Boek dat ons de weg kan wijzen hebben wij in handen.

  • Rudolf Rijkeboer

+

Voorgaand

Gods vergeten Woord 20 Volk van het Boek 3 Voorbeelden in het Nieuwe Testament

Gods vergeten Woord 25 Varen op Bijbels Kompas 1 Intro Afstemmen op principes

Gods vergeten Woord 25 Varen op Bijbels Kompas 2 God op de eerste plaats

Gods vergeten Woord 25 Varen op Bijbels Kompas 3 Een goede en rechtvaardige wet

Gods vergeten Woord 25 Varen op Bijbels Kompas 4 Wet van Jezus

Gods vergeten Woord 25 Varen op Bijbels Kompas 5 Leven naar de Bijbel

Gods vergeten Woord 25 Varen op Bijbels Kompas 6 Rentmeesters

Gods vergeten Woord 25 Varen op Bijbels Kompas 7 Vrienden van de Heer

++

Aansluitend

  1. Positie en macht
  2. Verhoging Afdwaling
  3. Hellenistische invloeden
  4. Echte boodschap van redding niet ver te zoeken
  5. Valse profeten en leraren als roofzuchtige wolven in schaapskleren #3 Van een bepaalde wereld zijnde
  6. Woord van God
  7. Boek der boeken de Bijbel
  8. Bijbel verzameld Woord van God
  9. Onze Kijk op de Bijbel
  10. Bijbel baken en zuiverend water

+++

Gerelateerd

  1. Wanneer gaan men het westen beschaven?
  2. Hekserij, of Magie: de eerste religie
  3. What is God?
  4. Christology from Nicea to Chalcedon: A Brief History
  5. God refutes the Trinity doctrine
  6. Homoosios and Christology
  7. “Father Forgive Them for They Know not What They Do” is Proof that Jesus Did Not Believe He was God
  8. Nicea
  9. Did the Seven Early Church Councils Make up Doctrine?
  10. Just how Trinitarian are We? Looking at the Text we Neglect too Often

Over Christadelphians

Free Christadelphians or Brothers and sisters in Christ, living in Belgium, European Union. - Vrijë Christadelphians of Broeders en zusters in Christus wonende in België in de Europese Unie.
Dit bericht werd geplaatst in Christen zijn, Geschiedenis, Religie, Wereld, Woord van God en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Gods vergeten Woord 26 Epiloog

  1. Pingback: Aanwijzingen voor de Eenheid en Eenvoud te vinden – Jeshuaisten / Jeshuaists

Laat een Reactie achter - Leave a Reply

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.