Het ware licht
De opgetekende woorden van de profeten en andere dienstknechten Gods, ons Oude Testament dus, vormden lange tijd de enige geschreven bron van kennis omtrent God. Maar reeds in het boven geciteerde deel van Jesaja wordt een nog grotere openbaring aangekondigd:
“Zie, mijn knecht, die Ik ondersteun; mijn uitverkorene, in wie Ik een welbehagen heb. Ik heb mijn Geest op hem gelegd: hij zal de volken het recht openbaren… naar waarheid zal hij het recht openbaren…
Zo zegt God, de Here…:
Ik heb u gesteld… tot een licht der natiën: om blinde ogen te openen, om gevangenen uit de kerker te leiden, uit de gevangenis wie in duisternis gezeten zijn” (Jes. 42:1-3,7).
En als deze hogere vorm van openbaring heeft plaatsgehad, zegt de brief aan de Hebreeën:
“Nadat God eertijds vele malen en op vele wijzen tot de vaderen gesproken had in de profeten, heeft Hij nu in het laatst der dagen tot ons gesproken in de Zoon” (Hebr. 1:1).
Nog steeds richt God zich in openbaring tot de mens maar nu door zijn Zoon. Van Deze zegt de apostel Johannes:
“Het waarachtige licht, dat ieder mens verlicht, was komende in de wereld” (Joh. 1:9).
En van zichzelf heeft Deze getuigd:
“Ik ben het licht der wereld; wie Mij volgt, zal nimmer in de duisternis wandelen, maar hij zal het licht des levens hebben” (Joh. 8:12).
Ook alles wat met deze openbaring samenhangt is opgetekend, en we noemen dat het Nieuwe Testament. Ook dat is een geschreven getuigenis. Maar er is nog een andere reden om niet te menen dat met Jezus’ komst het belang van de Bijbel, of zelfs maar van het Oude Testament een stap terug zou hebben moeten doen.
Wie de evangeliën leest komt onvermijdelijk onder de indruk van de Schriftkennis van de Here Jezus, en van het gezag dat Hij aan die Schriften toekende. Keer op keer beantwoordde Hij vragen met uitdrukkingen als: “Hebt gij niet gelezen?” of “Wat staat er geschreven, hoe leest gij?”. De Schriften waren voor Hem kennelijk een onfeilbare bron van kennis. Daarbij valt op dat Hij de waarheid van het geschrevene nergens in twijfel trok: Hij gebruikte argumenten die geen bewijskracht zouden hebben gehad als de gebeurtenissen in het OT waar zij naar verwijzen niet letterlijk zo zouden zijn gebeurd. Maar ook argumenteerde Hij soms op basis van de exacte weergave; kennelijk waren de Schriften voor Hem niet alleen qua essentie geïnspireerd, maar ook in hun woordelijke weergave.
+
Voorgaande:
Uitdagende vordering 1 Wiens Woord
Kroniekschrijvers en profeten #1 Boeken van het Oude Testament
Gods vergeten Woord 16 Geopenbaarde Woord 1 Zoeken naar een god
Gods vergeten Woord 17 Geopenbaarde Woord 2 Geopenbaard licht
Gods vergeten Woord 18 Geopenbaarde Woord 3 De ene boodschap
Volgende: Gods vergeten Woord 20 Geopenbaarde Woord 5 Onoverbrugbare kloof
++
Aanvullend:
- Overtuiging voor de dingen die God beloofde
- Zeggingskracht van beelden in de Bijbel #3 De Gelijkenis
- Zeggingskracht van beelden in de Bijbel #4 Verpersoonlijking
- Zeggingskracht van beelden in de Bijbel #5 Voorafschaduwing
- Schriftwoord door God geïnspireerd bruikbaar voor onderricht en toerusting
- Bijbel, helm van de zaligheid en het zwaard van de Geest ter onderricht
- Toewijding van Jezus
- Joodse Wetten en Wetten voor Christenen
- Secularisatie, materialisme, atheïsme en Evangelie van het Leven
Pingback: The true light in recorded words | Broeders in Christus
Pingback: Gods vergeten Woord 20 Geopenbaarde Woord 5 Onoverbrugbare kloof | Broeders in Christus
Pingback: Plaatsing van Jezus door zogenaamd Bijbelstudie webruimte | Stepping Toes
Pingback: Het juiste perron vinden – Jeshuaist
Pingback: Overdenking: Elke Schrifttekst is door God geïnspireerd en kan gebruikt worden om onderricht te geven | Broeders in Christus
Pingback: Niemand leeft voor zichzelf | Broeders in Christus
Pingback: Betrouwbaarheid van de overlevering 2 – Jeshuaisten / Jeshuaists
Pingback: Verwijzend naar het licht – Belgische Broeders In Christus
Pingback: Overdenking: Wie is dan de betrouwbare en verstandige dienaar … ? | Broeders in Christus
Pingback: Een Bijbels antwoord op uw vraag: naar aanleiding van ons geloof dat Jezus niet God was van den beginne, maar de Zoon van God | From guestwriters