Gods vergeten Woord 20 Geopenbaarde Woord 5 Onoverbrugbare kloof

Een onoverbrugbare kloof

We zien reeds uit deze paar voorbeelden dat er een diepgaand verschil is tussen de Bijbel en andere heilige boeken, tussen de leer van de Bijbel en andere filosofieën en godsdiensten. Andere leer is de neerslag van het zoeken van mensen naar God. Maar de Bijbel eist voor zichzelf niets minder dan de eer de neerslag van de openbaring van God zelf aan de mens te zijn, en daarmee het antwoord te verschaffen op alle essentiële vragen. Dat betekent niets minder dan dat we hier het fundament van bijbels Christendom te pakken hebben. Wie dit ontkent, ontneemt dit geloof zijn basis. Het zal ook duidelijk zijn dat deze grondslag van goddelijke openbaring geen vermenging mogelijk maakt met welke andere leer dan ook; daarvoor zijn de fundamenten te zeer verschillend. Hoe meer men er over nadenkt, hoe meer men inziet dat de kloof onoverbrugbaar is.

 

Toch is er door de eeuwen heen telkens weer getracht de leer van de Bijbel te vermengen met de resultaten van ander denken. Vooral de Griekse filosofie heeft daarbij een grote rol gespeeld. Thans zijn we zover dat de oorsprong van de Bijbel als authentieke openbaring zelf wordt ontkend. Ik heb tevoren gezegd dat de opvat­ting, dat alle godsdienst menselijk zoeken is, boven elke discussie verheven schijnt te zijn. De christen van de 20e/21e eeuw heeft nu logischerwijze besloten dat dit dus ook voor de Bijbel dient te gelden. Hij beschouwt dit als een triomf van zijn rationeel denken en beseft niet dat hij hiermee zijn hele geloof van zijn basis berooft. Hij is hooguit bereid om aan te nemen dat de profeten met hun “zo zegt de Here” zelf volledig overtuigd waren van de goddelijke oorsprong van hun boodschap. En hij is niet in staat te zien dat de rationele basis van zijn hele geloof niet berust op de op­rechtheid van die overtuiging, maar op de juistheid ervan. De christen die dat laatste ontkent heeft zijn eigen schip lek gestoten. De ondergang is dan nog slechts een kwestie van tijd. En dat dat schip reeds zinkende is, kan ieder om zich heen zien.

 

Er zit een zekere ironie in de wijze waarop de westerse mens zich afwendt van het rationalisme en zich wendt tot oosterse filosofieën. Het uitgangspunt van beide denkwijzen is immers gelijk: een menselijk zoe­ken naar verlichting. Alleen de methode verschilt. Ondertussen gooit hij de enige werkelijk fundamenteel andere benadering op de vuilnisbelt. En hij doet dat, klagend dat hij daarin geen licht vindt – nadat hijzelf de lamp er uitgedraaid heeft! Eigenlijk is het te absurd om over te praten.
We ontdoen de Bijbelse leer van zijn meest wezenlijke element en klagen dan dat hij ons niets meer te zeggen heeft. We schakelen hem gelijk aan andere, speculatieve, denkwijzen en klagen dan dat er niets bijzonders aan is. We verklaren zijn uitspraken tot goedbedoelde menselijke uitspra­ken en klagen dan dat hij geen wezenlijke oplossing heeft te bieden. En al die tijd hebben we de Bijbel geen moment de kans gegeven voor zichzelf te spreken. Als we de Bijbel dus een eerlijke kans willen geven zich tegen alle kritiek te verdedigen moeten we hem ook zelf aan het woord laten. We moeten terug naar de oor­spronkelijke boodschap en die toetsen. En dat zullen we dan ook gaan doen.

– Rudolf Rijkeboer

+

Voorgaande:

Uitdagende vordering 1 Wiens Woord

Kroniekschrijvers en profeten #1 Boeken van het Oude Testament

Gods vergeten Woord 16 Geopenbaarde Woord 1 Zoeken naar een god

Gods vergeten Woord 17 Geopenbaarde Woord 2 Geopenbaard licht

Gods vergeten Woord 18 Geopenbaarde Woord 3 De ene boodschap

Gods vergeten Woord 19 Geopenbaarde Woord 4 Het ware licht

Vervolg: Gods vergeten Woord 21 De Falende Mens 1 Buitenbijbels en Bijbels

+++

Andere gedachten

About Christadelphians

Free Christadelphians or Brothers and sisters in Christ, living in Belgium, European Union. - Vrijë Christadelphians of Broeders en zusters in Christus wonende in België in de Europese Unie.
This entry was posted in Bijbel of Heilige Schrift, Godsdienst, Religie and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Gods vergeten Woord 20 Geopenbaarde Woord 5 Onoverbrugbare kloof

  1. Pingback: An unbridgeable gap | Broeders in Christus

  2. Pingback: De aanduiding door Paulus en Jacobus van de werken die wij horen te doen | From guestwriters

  3. Pingback: Wanneer men geloof gevonden heeft door de studie van de Bijbel moet men werken van geloof verwezenlijken – Belgian Ecclesia Brussel – Leuven

  4. Pingback: Lam van God #1 Sprekers voor God – Belgian Ecclesia Brussel – Leuven

Laat een Reactie achter - Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s