Bijbellezing van Vandaag geeft aan hoe God er voor zorgde dat men zich zou herinneren hoe Hij voor Zijn volk zorgde

In de Bijbelhoofdstukken die wij vandaag onder ogen nemen is er Psalm 81 die geschreven is om het “sukkōt” of Loofhuttenfeest te vieren, welk ook als een oogstfeest wordt aanzien, om te herdenken dat de Israëlieten (de voorouders van de Joden) veertig jaar lang in de Sinaïwoestijn onder de bescherming van God rondtrokken waarbij ze verbleven in tenten of hutten, alsook om hun dankbaarheid voor de voedselvoorziening te tonen nu dat de laatste oogst voor de winter is binnengehaald.

God beval Zijn volk om dit festival elk jaar te vieren, zodat ze zich zouden herinneren hoe God voor hen zorgde toen ze zich naar het beloofde land begaven (Deuteronomium 16:13-15). Een deel van deze psalm (verzen 5b – 16) zou zijn gezongen door de hoofdmusicus Asaf, op de wijs van ‘De Gittit’, alsof hij voor God sprak.

In het jaarlijkse ritme van feesten en lof herinnert God de mensen aan alles wat Hij voor hen heeft gedaan en aan hun vroegere ongehoorzaamheid ondanks Zijn liefde. Hij roept ook Zijn volk op om hun toewijding aan Hem te hernieuwen, een redelijk verzoek om een ​​vakantie te houden ter ere van Hem.

Voor sommige scholen is deze week de Krokusvakantie begonnen (zoals bij de Engelse School) en voor het Nederlandstalig onderwijs in België begint de lente vakantie volgend weekend.

Voor ons zou de lente vernieuwing moeten brengen. Dit jaar likt het wel of de winter België links heeft laten liggen en dat we van de start van dit jaar op herfst en/of lente stormen getrakteerd worden.

Ook al is het nu een heel andere tijd dan de periode van het Loofhuttenfeest dat op 15 Tisjri aanvangt (In 2020 vinden deze zeven dagen ter herinnering dan plaats van zaterdag 3 t/m vrijdag 9 oktober 2020). Het Loofhuttenfeest is het begin van een zeven dagen durende periode, waarin bij veel Joodse gezinnen in hun tuin of in hun woning een hut wordt nagebouwd. Gedurende deze dagen wonen zij hierin, gebruiken er de maaltijden en luisteren naar de verhalen over de tocht van de joden door de woestijn. De periode in de woestijn lag tussen de uittocht uit Egypte, die met Pesach wordt gevierd, en de intocht in het beloofde land.

Het feest wordt beschreven in Tenach en dus de Bijbel, in het boek Leviticus hoofdstuk 23 vanaf vers 33 t/m 44.

In de lezing voor vandaag, die we nu buiten die periode lezen, wordt ons gevraagd te herinneren hoe God de last van Zijn volk haar schouders verwijderde (Psalm 81:7) We kunnen in het Oude Testament zien hoe Gods Volk meermaals schreeuwde tot Jehovah God. Hij hoorde hen in hun benauwdheid en Hij verloste hen. Telkens was Hij bereid om hen te antwoorden “vanuit de geheime plek, waar wolken van donder rollen” (Psalm 81:7).

Hij Die Dé Eeuwige is spreekt hen aan als hun Ware God. Hij roept hen op om te blijven herinneren hoe Hij het was die hen bevrijd had van de slavernij, hen uit het land Egypte geleide en van het nodige voedsel voorzag om de tijden te doorstaan (Psalm 81:10-11). Daarom vraagt Hij hen ook om zich niet te omringen met andere goden of te buigen voor vreemde goden (Psalm 81:9).

Laat ons niet vergeten ons hieraan te houden en zeker geen Kruisbeelden of andere afgodsbeelden in huis te nemen of ergens voor afbeeldingen van zogenaamde heiligen te buigen.
Wij moeten ook beseffen dat er eens een dag zal komen dat degenen die de Eeuwige haten, in Zijn aanwezigheid zullen ineenkrimpen en doen alsof ze zich onderwerpen, maar Hem heimelijk blijven haten, hun ondergang voor altijd zullen krijgen Psalm 81:15).
Maar zij die God lief hebben zullen een positief vooruitzicht hebben. God zal Zijn Volk en zij die naar Hem toe willen komen met de beste tarwe voeden en hen tevreden stellen “met honing uit de rots,” of “zoveel als ze willen” (Psalm 81:16-17).

Laat ons steeds de juiste keuze maken en voor de Enige Ware God gaan.

Over Christadelphians

Free Christadelphians or Brothers and sisters in Christ, living in Belgium, European Union. - Vrijë Christadelphians of Broeders en zusters in Christus wonende in België in de Europese Unie.
Dit bericht werd geplaatst in Bedenking, Christen zijn, Godsdienst, Jehovah, JHWH, Jawheh, Elohim God, Yahuwah, Levensvragen, Religie, Wereld en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Bijbellezing van Vandaag geeft aan hoe God er voor zorgde dat men zich zou herinneren hoe Hij voor Zijn volk zorgde

  1. Pingback: De gedachte van vandaag: “Geen stilte zodat iedereen zal weten dat er slechts één Allerhoogste Heerser is over de hele aarde” (17 februari) | Broeders in Christus

Laat een Reactie achter - Leave a Reply

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.