Ik ben de ware wijnstok

De apostel Johannes vertelt dat Jezus zei dat hij in de Vader is en zijn discipelen in hem (Jezus) moeten zijn en blijven. Om dit te illustreren wijst hij hen in hoofdstuk 15 op de treffende gelijkenis met een wijnstok. Een wijnstok is een bijzondere plant, die God wel geschapen moet hebben om ons mensen iets te leren over Zijn relatie en handelwijze met ons.

File:Grape vines above Beilstein.jpg

Wijngaard nabij Beilstein, Moezel, Duitsland

Een wijnbouwer plant met veel zorg een jonge wijnstok. Daarvoor zoekt hij een geschikte bodem, die veel mineralen bevat, op bepaalde tijden vocht ontvangt, en voldoende zonlicht en warmte krijgt, om vruchten te kunnen laten groeien en rijpen. Je kunt een wijnstok na het planten niet aan zijn lot overlaten. Hij moet bijvoorbeeld regelmatig en zorgvuldig gesnoeid worden, wanneer je een zo groot mogelijke opbrengst van goede druiven wilt krijgen. In zijn gelijkenis stelt Jezus God voor als de boer die een wijnstok heeft geplant: Jezus. God omringt hem met veel zorg, zodat hij een volmaakte wijnstok kan worden, met alles in zich om veel vrucht voort te brengen. Dat doet hij door middel van ranken, die uit hem voortkomen en waaraan uiteindelijk trossen druiven groeien. Die ranken, zegt Jezus, zijn zijn discipelen vers 5:

“Ik ben de wijnstok, u bent de ranken”.

De ranken moeten zorgvuldig gesnoeid worden, vers 2:

“Elke rank aan mij die geen vrucht draagt, neemt Hij weg, en elke die wel vrucht draagt, snoeit Hij, opdat zij meer vrucht zaldragen”.

De wijngaardenier doet dus twee dingen: bijsnoeien, om meer vruchten van die ranken te krijgen, en wegsnoeien. In dit laatste ligt een waarschuwing: een rank zijn aan de wijnstok garandeert nog geen vrucht. Er zitten ook wilde loten aan een wijnstok, die geen (goede) vruchten opleveren, maar die wel belangrijke voedingstoffen gebruiken ten koste van de wèl vruchtdragende ranken. Ze moeten daarom worden verwijderd. Hier hebben we een overeenkomst met de gelijkenissen over het zaaien en over het onkruid in de akker: in de ene komt het op onvruchtbare plaatsen gezaaide nooit tot volle groei, en in de andere wordt tijdens het opgroeien zichtbaar wat koren en wat onkruid is, zodat het onkruid kan worden uitgetrokken en verbrand.

Dus niet het groeien aan de wijnstok op zich bepaalt of wij eeuwig leven ontvangen, maar of wij aan die wijnstok vruchten voortbrengen. In dit verband is er nog een tweede waarschuwing: In vers 3 zegt Jezus:

“blijf in Mij, gelijk ik in U”.

Het is dus mogelijk niet in hem te blijven. Jezus’ woorden maken ons duidelijk, dat alleen wie deel uit blijft maken van de wijnstokhin Christushis en dat wij alleen door hem toegang hebben tot het eeuwig leven. Deze woorden passen bij de andere “Ik ben” woorden in dit Evangelie, waarmee Jezus wilde leren dat er geen andere weg is tot God en het eeuwige leven dan door Hem:

“Ik ben de weg”,
“Ik ben de deur”,
“Ik ben deopstanding en het leven”,
“Ik ben het ware brood”.

Wie buiten hem om denkt te kunnen gaan, zal geen vruchten voortbrengen, maar geestelijk dood zijn, omdat hij of zij geen deel heeft aan wat Paulus noemt

“de saprijke wortel” (Rom. 8).

Zo iemand krijgt dan niet de nodige voeding voor zijn of haar geestelijk leven, zodat hij of zij achterblijft in de ontwikkeling. Opmerkelijk is dat de schrijvers van de brieven in het Nieuwe Testament geen gebruik maken van dit beeld. Het was kennelijk duidelijk en volledig genoeg voor de mensen van hun tijd. Daarom gaan wij naar het Oude Testament om te zoeken naar de mogelijke achtergrond van Jezus’ woorden.

Is het u opgevallen dat hij in vers 1 zegt:

Ik ben de ware wijnstok?

Bedoelt hij met ‘ware’ dat er ook een niet-ware, onechte wijnstok is?
Neen.
Jezus spreekt vaak op deze wijze. Bijvoorbeeld waar hij zich vergelijkt met het manna in de woestijn:

“Mijn Vader geeft u het ware brood” (Joh. 6:32).

Het manna was het door God gegeven voedsel waarmee Hij het lichaam van de Israëlieten in de woestijn in stand hield, zodat hun natuurlijk leven niet tot een einde kwam. Maar voor het eeuwig leven is iets anders nodig dat meer is dan het manna, want met ons sterfelijk lichaam kunnen wij het Koninkrijk niet binnengaan. Het geestelijke voedsel dat God ons door Zijn Zoon geeft, verandert ons tot geestelijke mensen, die steeds dichter naar Hem toegroeien, totdat wij de volmaaktheid bereikt hebben. Zijn woord is het ware brood. In het Oude Testament wordt het volk Israël voorgesteld als wijnstok. Hosea zei

“Israël is een welige wijnstok” (10:1).

In Psalm 80: 9 staat:

“U (God) hebt een wijnstok uit Egypte opgegraven, U hebt volken verdreven en hem geplant. U hebt (de grond) voor hem toebereid, zodat hij wortelen schoot enhet land vulde.”

Mogelijk is deze psalm een herinnering aan wat Jesaja zei in hoofdstuk 5:1-7:

“Mijn geliefde had een wijngaard op een vruchtbare heuvel; hij spitte hem om … beplantte hem met edele wijnstokken … En hij verwachtte dat de wijngaard goede druiven zou voortbrengen, maar hij bracht wilde druiven voort …”

Joël sprak namens God zijn afschuw uit over wat de koning van Babel deed met Gods volk: hij

“heeft mijn wijnstok tot een voorwerp van ontzetting gemaakt, de schors geheel en al afgeschild en weg geworpen; zijn ranken zijn wit geworden” (1:7).

Het volk Israël was de wijnstok, waarvan God goede vruchten verwachtte, gezien Zijn liefde en zorg voor hen. Maar zij brachten geen goede vruchten op. Jezus deed dat wel, en daarom is hij de ware wijnstok, de ware Israël. Niet wie deel uitmaakt van het volk Israël, maar wie verbonden is met Jezus heeft het ware leven.

De les die wij leren uit Jezus’ gelijkenis, is dat wij vruchtbare ranken moeten zijn, verbonden aan Jehovah God en Zijn zoon, dagelijks door hen gevoed met het levende water, vol geestelijke voedingsstoffen, zodat wij rijke vrucht voortbrengen tot heerlijkheid van hem en onze God en Vader in de hemel.

J.K.D.

+

Voorgaand

Gods vergeten Woord 25 Varen op Bijbels Kompas 5 Leven naar de Bijbel

++

Aanverwant

  1. Filippenzen 1 – 2
  2. Zoek uw Toevlucht bij God
  3. De aanduiding door Paulus en Jacobus van de werken die wij horen te doen
  4. Jezus volgen bevrijdt van faalangst en prestatiedruk

Over Christadelphians

Free Christadelphians or Brothers and sisters in Christ, living in Belgium, European Union. - Vrijë Christadelphians of Broeders en zusters in Christus wonende in België in de Europese Unie.
Dit bericht werd geplaatst in Bijbel of Heilige Schrift, Christen zijn, Jehovah, JHWH, Jawheh, Elohim God, Yahuwah, Jezus Christus, Jesus, Jeshua, Jahushua, Levensvragen en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Ik ben de ware wijnstok

  1. Pingback: Overdenking: De ware Christus: een mens als wij en toch volmaakt | Broeders in Christus

Laat een Reactie achter - Leave a Reply

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.