In het vorige hoofdstuk hebben wij gekeken naar de houding van ons in dit levens- of wereldbestel, waar de mens naar mogelijkheden heeft gezocht om alles onder controle te houden en goed te laten verlopen. Zo weten wij dat men doorheen de geschiedenis al heel wat rechtssystemen en beheerssystemen heeft uitgeprobeerd met allerlei politieke systemen of theorieën.
In onze maatschappij zoeken de mensen naar een doeltreffend beheerssysteem en heeft men landen waar de burgers bepaalde regels worden opgelegd die zij horen te volgen. Van land tot land zijn die regels anders. Mits wij eigenlijk bijwoners of vreemdelingen in deze wereld zijn moeten wij ons als passanten aan die wetten en normen van het land waar wij verblijven aanpassen. Zelfs voor producten kan men afspraken vinden of normen zien gesteld worden waaraan bepaalde voorwerpen of consumptiegoederen moeten voldoen. Bij de opstelling van zulke normen en wetten verwacht men dat meerdere mensen en bedrijven zich er zullen aan houden. Wel kunnen wij over heel de wereld wel landen vinden, zoals o.a. België waar er veel wetten zijn opgesteld waar niemand of weinigen zich echt aan houden (neem bijv. de snelheidsbeperkingen op de wegen).
Wij zagen dat de de positie van de gelovige er een is als van een pelgrim. Hij is op doorreis naar een ander en beter land.
Jezus werd zo ook gevraagd wat de burgers moesten doen tegenover de Romeinse bezetter van hun land. Hij omzeilde de strik; hij vroeg om hem een muntstuk te tonen en vroeg wiens afbeelding dat bevatte. Toen zij, uiteraard, antwoordden dat dat de beeltenis van de keizer was, zei hij:
“Geeft dan de keizer wat des keizers is, en Gode wat Gods is” (vs 21).
Dat is een grondprincipe voor ons leven. De keizer kan ons niet dwingen God te verzaken. Maar onze dienst aan God is geen excuus om ons onwelgevallige verplichtingen van de overheid terzijde te schuiven. Elk heeft immers recht op zijn eigen deel.
God en de Keizer
Van de gelovige wordt verwacht dat hij de boven hem gestelde overheid gehoorzaamt. Alleen wanneer dat hem in conflict zou brengen met zijn loyaliteit aan God is verzet geoorloofd. Persoonlijk ‘recht’ speelt geen rol; zijn recht komt later. Loyaliteit en persoonlijke verantwoordelijkheid zijn de sleutelbegrippen.
De evangeliën vertellen ons hoe de Farizeeën eens tot Jezus kwamen met de vraag:
“Is het geoorloofd de keizer belasting te betalen of niet?” (Matt. 22:17).
Het was een strikvraag. Als Hij zou zeggen dat het geoorloofd was zou meteen het hele volk zich tegen Hem keren. Want de Romeinen waren bezetters en niets stuitte de Joden zozeer tegen de borst als het betalen van belasting aan de buitenlandse overheerser. Bovendien vormden de Joden niet Gods eigen volk? De tolgaarders (‘tollenaars’), die in dienst van de Romeinen belastingen inden, waren uitgestoten uit de maatschappij en mochten niet deelnemen aan het religieuze leven, omdat hun bezigheid niet alleen werd gezien als landverraad, maar zelfs als goddeloos. Als Jezus zou zeggen dat belasting betalen aan de keizer geoorloofd was, zouden zij hem kunnen aanklagen wegens goddeloze leer. Maar als Hij zou zeggen dat het ongeoorloofd was, was het eenvoudig om Hem aan te klagen bij de Romeinse autoriteiten.
+
Voorgaande
Gods vergeten Woord 21 #1 Pelgrims onderweg
Gods vergeten Woord 21 #2 Vreemdelingen en bijwoners
Gods vergeten Woord 21 #4 Heraut in plaats van revolutionair
Gods vergeten Woord 21 #7 Op weg naar een betere wereld
Fragiliteit en actie #12 Beperking
Kleurblindheid en verkeerscode
++
Aanvullende lectuur
- Een huis voor God
- Een huis bouwen voor God
- Christen zijn is de leider Jezus volgen
- Hoe omgaan met huidige moeilijkheden
- Opgetekend in je hoofd wat is neergetekend
- De maatschappij weerspiegelen
- Oude en al of niet aangepaste Wetten
- Joodse Wetten en Wetten voor Christenen
- Godsgebeuren en Kerk in Europa
- Ons politieke systeem en het jongleren met menselijke wetten
- De hele wereld door middel van een lens bekijken
- Wanneeer wij liefhebben is er geen nood aan wetten
- Geen mens is vrij die geen meester van zichzelf is
- Beter een arme die in oprechtheid wandelt
- Slag om waardigheid in zuivere natuur
- Boerkini’s, bedekking van lichaam en normen en waarden
+++
Gerelateerd
- Podcast: Wet- en regelgeving
- Normen en waarden
- 2. Keuzes maken vanuit je hart
- Regels over werken in koude omstandigheden
- Loyaliteit
- Vreemdeling in eigen land
- Westers fundamentalisme
- Regels in Thailand, houden de Thai zich eraan?
- Rare regels in Thailand: moet je ze volgen?
- Wijzen met je voeten in Thailand: doe het niet!
- Voorbereiding Jordanië reis: alles wat je moet weten
- Die totale Überwachung
- Dänische Richter strafen Facebook-Mobber hart ab
- Steckdosen, Container, Schuhgrößen: Wie DIN-Normen den Alltag prägen
Pingback: Gods vergeten Woord 22 God en de Keizer 2 Eerbied voor de overheid | Broeders in Christus
Pingback: Gods vergeten Woord 22 God en de Keizer 3 God op de eerste plaats | Broeders in Christus
Pingback: Gods vergeten Woord 22 God en de Keizer 4 God heeft de leiding | Broeders in Christus
Pingback: Gods vergeten Woord 22 God en de Keizer 5 Voorbeeld van Daniël en Naar Gods beeld | Broeders in Christus
Pingback: Gods vergeten Woord 22 God en de Keizer 6 Recht en onrecht | Broeders in Christus
Pingback: Wees niet verstrikt – Belgische Broeders In Christus