Gods vergeten Woord 18 De Wet van Christus 4 De sabbatdag

De sabbatdag

 

Tot zover is er dus geen probleem. Maar er is niettemin toch een probleem met het zogenaamde sabbatgebod, dat veel christenen aan de ene kant dwingend achten, maar dat zij niettemin hebben overgedragen op een andere dag in de week. Daar is dus kennelijk iets merkwaardigs mee aan de hand. We zullen dat nader bekijken.

Schelfzee of rietzee ook Rode Zee (eruthra thalassa) genoemd, naar weerspiegelingen van de rondom gelegen roodgranieten rotsformatie in het water of aan het rode koraal, dat bij laag water zichtbaar werd. – Rechts de Golf van Akaba in het oosten, en in het westen de Golf van Suez (links). Daartussen ligt het schiereiland Sinaï.

De eerste maal dat het woord sabbat in de Bijbel voorkomt is in Exodus na de doortocht door de Schelfzee. Als God de Israëlieten het manna als voedsel geeft, blijkt dat telkens voldoende voor een dag. Diegenen die meer proberen te verzamelen, ontdekken dat het niet houdbaar is. Maar op de zesde dag blijkt er tweemaal zoveel te zijn, en het is wel houdbaar tot de volgende dag. Mozes vertelt het volk dan:

“Dit is wat de Here gezegd heeft: een rustdag, een heilige sabbat is het morgen voor de Here” (Ex. 16:23).

Dit leest alsof de sabbat hier voor het eerst voor het volk wordt ingesteld. In de erop volgende verzen komt het woord nog driemaal voor. Eerder is er in de Bijbel niet over een sabbat gesproken. Ten tijde van Abraham lezen we bijv. niets over een sabbat. De tweede maal dat het voorkomt is bij het geven van de tien geboden, bij de wetgeving op Sinaï:

“Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt; zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; maar de zevende dag is de sabbat van de Here, uw God” (Ex. 20:8-10).

Dit plaatst het gebod in het kader van de totale wetgeving te Sinaï. De derde maal is een herinnering aan dit gebod:

“Gij dan, spreek tot de Israëlieten: maar mijn sabbatten moet gij onderhouden, want dat is een teken tussen Mij en u, van geslacht tot geslacht, zodat gij weet dat Ik de Here ben, die u heilig… De Israëlieten zullen de sabbat onderhouden, door de sabbat te vieren, zij en hun nageslacht, als een altoosdurend verbond. Tussen Mij en de Israëlieten is deze een teken voor altoos” (Ex. 31:12, 16-17).

Deze verzen geven duidelijk aan dat de sabbat een teken was van het Verbond tussen God en zijn volk, geldend voor Israël en zijn nageslacht. Dit zijn de eerste drie passages waar het woord voorkomt en die leren ons duidelijk dat de sabbat alles te maken had met dat Verbond. Nergens blijkt dat dit een universeel gebod was. Jezus heeft dit gebod ook nergens herhaald voor de zijnen.
We zagen in hoofdstuk 16 al dat de eerste gemeenten na verloop van tijd de gewoonte hadden bijeen te komen op de eerste dag der week. Ook dat geeft aan dat zij het sabbatgebod kennelijk niet als een dwingend gebod zagen dat ook nog voor hen geldig was. Paulus gaat zelfs nog verder. Hij schrijft dan ook aan de Galaten, dat wie zich inlaat met dwingende geboden op dat punt, nog niets heeft begrepen van de vrijheid in Christus:

“Dagen, maanden, vaste tijden en jaren neemt gij waar. Ik vrees, dat ik mij wellicht tevergeefs voor u ingespannen heb” (Gal. 4:10-11).

En aan de Kolossenzen schrijft hij:

“Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat, dingen die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest, terwijl de werkelijkheid van Christus is” (Kol. 2:16-17).

 

Zelfs in de voorschriften uitgevaardigd door het apostelconcilie in Hand. 15, uitgevaardigd om de gevoeligheden van de Joodse broeders te ontzien (waarover straks meer), zoeken we zo’n gebod tevergeefs. Opnieuw moeten wij constateren dat de uitroeping van de eerste dag der week tot de dag waar een dwingend en universeel sabbatgebod betrekking op zou hebben (in feite een contradictio in terminis) teruggaat op de noden van de sacrale kerk van na Constantijn. Met bijbelse leer heeft dat niets te maken. Er zijn voor christenen goede redenen om bijeen te komen op de eerste dag der week; maar met een sabbatgebod heeft dat niets te maken.

+

Voorgaande

Gods vergeten Woord 18 De Wet van Christus 1 Wet van Mozes

Gods vergeten Woord 18 De Wet van Christus 2 Jezus en de Wet

Gods vergeten Woord 18 De Wet van Christus 3 Tien geboden

De Ekklesia #10 Addendum 1: een moderne theocratie?

Vervolg: De Ware sabbatdag

++

Aansluitend

  1. Op de zevende dag een rustende God
  2. Heiliging of apart plaatsing
  3. De verdwijnende heerlijkheid
  4. Zeven Feesten van God de belangrijkste feesten van de hele Bijbel
  5. Zeven sabbatten
  6. De eerste christenen hun vieringen
  7. Wettisch tegenover wet
  8. Moeten wij ons aan de zondagsplicht houden
  9. Zondag, zonnegodsdag en zonnepartnersdag
  10. Volharden in het Avondmaal regelmatig vieren
  11. Communie en dag des Heren
  12. Avondmaal des Heren
  13. Teken van het verbond
  14. Sabbat of zondag
  15. Zondagrust of sabbatviering

+++

Verder gerelateerd

  1. Waarom vier die Kerk van die Nuwe Testament die Sabbat op die eerste dag van die week ?
  2. Die nuwe testament sabbat – saterdag of sondag
  3. ‘n Sabbat vir die land – Totius
  4. Godsdienstige feesdae in die nuwe nie-Christelike SA
  5. Tabernakel in die woestyn!
  6. ‘n Gelofte
  7. Sabbatsgedachten – Martha Dane
  8. 60 vragen van christenen. Over opvattingen, gebruiken en tradities binnen het Jodendom – M.L. Brown
  9. Six ethics of life // Zes ethise levensprincipes
  10. Chag Sukkot Sameach
  11. The relevance of the Sabbath
  12. Sabbath Rest
  13. Carry Us to Sabbath
  14. Lord of the Sabbath 1
  15. Lord of the Sabbath 2
  16. Shabbat Shalom, Good Sabbath to All.
  17. Sabbath: space to rest, breathe and be still #thedailyhaiku 28

Over Christadelphians

Free Christadelphians or Brothers and sisters in Christ, living in Belgium, European Union. - Vrijë Christadelphians of Broeders en zusters in Christus wonende in België in de Europese Unie.
Dit bericht werd geplaatst in Christen zijn, Christendom, Religie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Gods vergeten Woord 18 De Wet van Christus 4 De sabbatdag

  1. Pingback: Gods vergeten Woord 18 De Wet van Christus 5 De Ware sabbatdag | Broeders in Christus

  2. Pingback: Gods vergeten Woord 18 De Wet van Christus 6 Voorschriften van het apostelconcilie | Broeders in Christus

  3. Pingback: Gods vergeten Woord 18 De Wet van Christus 7 Omgaan met risico’s | Broeders in Christus

Laat een Reactie achter - Leave a Reply

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.