Gedachte voor vandaag “Voorbeelden nemen als waarschuwingen” (28 augustus)

In deze wereld zijn er veel verleidingen. We vinden ook veel mensen die zich christen noemen, maar die veel handelingen verrichten en zich aan veel tradities houden die niet in overeenstemming zijn met de Bijbelse instructies.

De Bijbel staat vol met voorbeelden voor ons, om van te leren. We vinden veel mensen die hetzelfde geestelijk voedsel hebben gekregen, dat ook beschikbaar is voor hen die de Nazarenermeester Jeshua, Jezus Christus, willen volgen.

De apostel Paulus vraagt de Korinthiërs om zich hun geschiedenis te herinneren, en vraagt hen ook om gewaarschuwd te zijn. Hij vertelt hen dat al hun voorvaderen door de voorzienige wolk werden geleid en op wonderbaarlijke wijze door de Zee werden gevoerd. Zij moeten, net als wij, terugdenken aan hen die in slavernij waren, maar ontsnapten door de raad van God op te volgen, door de wateren heen te gaan. Je zou het kunnen vergelijken met het door het water gaan in een doopsel zoals het onze, zoals Mozes zijn medebroeders en zusters leidde van de slavende dood naar het verlossende leven. Zij aten en dronken allen identiek voedsel en drank, maaltijden die dagelijks door God werden verstrekt. Zij dronken uit de rots, Gods fontein voor hen die bij hen bleef, waar zij ook waren.

Vandaag hebben wij ook een Rots, namelijk Christus Jezus, die onze gids moet zijn. Zoals Mozes ging Jezus voor velen uit en wees de weg die wij moesten volgen. Hij was voor velen het licht, zoals Hij ook voor ons het licht moet zijn.

“ Opnieuw richtte Jezus het woord tot hen en sprak: ‘Ik ben het licht van de wereld. Wie Mij volgt, dwaalt niet rond in de duisternis, maar zal het licht van het leven bezitten.’” (Joh 8:12 WV78)

Wat een zekerheid! We moeten ons niet laten verblinden door de vele feesten en vieringen die veel mensen presenteren en ons vertellen dat het voor God is, maar die allemaal feesten en vieringen zijn vol heidense elementen en afgoderij. Echte christenen hebben Jezus als het Licht van de wereld. Niemand die hem werkelijk wil volgen zal in de duisternis rondstrompelen, want hij zal zorgen voor voldoende licht om in te leven.

Wanneer je ervoor gekozen hebt Christus te volgen, zul je Gods wonder en genade kunnen ervaren. En het zal niet zo zijn als bij hen die een valse driekoppige god aanhangen en het liefst een schare heiligen hebben. De meesten van hen zijn door de verzoeking verslagen en God zal er niet blij mee zijn. Wij moeten op onze hoede zijn, opdat wij niet verstrikt raken in het willen van onze eigen weg, zoals die mensen deden die uit Egypte vluchtten. En we moeten onze godsdienst niet in een circus veranderen zoals zij deden.

Vandaag de dag zitten mensen graag op de sociale media en houden ze ervan om veel soaps en sexy bewegende beelden te zien. Zij die zeggen dat ze Christus volgen, moeten niet seksueel promiscue zijn. Laten we niet diegenen vergeten die hun eigen weg gingen en daarvoor betaalden, met drieëntwintigduizend doden op één dag!

We mogen ook niet vergeten dat we nooit moeten proberen God of Christus ons te laten dienen, in plaats van dat wij hen dienen. In het verleden hebben we gezien hoe mensen eisten dat God hen diende. God bracht een epidemie van giftige slangen op de been. Daarom moeten we oppassen dat we geen ontevredenheid aanwakkeren; ontevredenheid heeft hen vernietigd.

In de brieven van de apostelen krijgen we extra lessen om ons alle dingen uit het verleden te herinneren, hoe de mensen zich gedroegen en hoe God naar hen keek en hen oordeelde. In die geschriften van het Nieuwe Testament krijgen we ook allemaal waarschuwingstekens – GEVAAR! – in onze geschiedenisboeken opgeschreven, zodat wij hun fouten niet herhalen.

Onze posities in het verhaal lopen parallel – zij aan het begin, wij aan het eind – en wij zijn net zo goed in staat om het te verknoeien als zij waren.

Allen die Christus en zijn God liefhebben, moeten zich verenigen en zich samen alleen houden aan de ware eredienst, waarbij zij zich in Christus verenigd voelen als één lichaam.

“14 Daarom, mijn geliefden, ontvliedt u van afgoderij. 15 Ik spreek als tot wijzen; oordeelt gij wat ik zeg. 16 De beker der zegening, die wij zegenen, is die niet een gemeenschap van het bloed van Christus? Het brood, dat wij breken, is het niet een gemeenschap van het lichaam van Christus? 17 aangezien wij, die velen zijn, één brood, één lichaam zijn; want wij hebben allen deel aan het ene brood.” (1Ko 10:14-17 ASV)

+

Engelse versie / English version: Today’s thought “Taking examples as warnings” (August 28)

Over Christadelphians

Free Christadelphians or Brothers and sisters in Christ, living in Belgium, European Union. - Vrijë Christadelphians of Broeders en zusters in Christus wonende in België in de Europese Unie.
Dit bericht werd geplaatst in Bedenking, Christen zijn, Drie-eenheid, Geschiedenis & Gebeurtenissen, Godsdienst, Jehovah, JHWH, Jawheh, Elohim God, Yahuwah, Jezus Christus, Jesus, Jeshua, Jahushua, Kerkopbouw, Religie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Gedachte voor vandaag “Voorbeelden nemen als waarschuwingen” (28 augustus)

  1. Pingback: Gedachte voor vandaag “Verschillende gaven, maar slechts een Geest” (30 augustus) | Broeders in Christus

  2. Pingback: Gedachte bij de opening van het schooljaar 2021-2022 – Belgian Ecclesia Brussel – Leuven

Laat een Reactie achter - Leave a Reply

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.