Als de tijd ten einde loopt … 3 Dat zijn toch geen goden #2 Afgoden in het Nieuwe Testament

Dat zijn toch geen goden

Heeft ooit een volk goden verruild – en dat zijn toch geen goden! -maar mijn volk heeft zijn Eer verruild voor wat geen baat brengt. (Jer. 2:11, NBG’51)

Afgoden in het Nieuwe Testament

In het NT vinden wij een gewijzigde situatie. Hoewel beelden ook in de Griekse wereld een belangrijke rol speelden, lijkt het gevaar toch meer te liggen in de hoek van de Griekse filosofie. De Grieken waren grote denkers, maar hun gedachteconstructies waren toch in hoge mate speculatief, en afgemeten naar moderne maatstaven en inzichten konden ze er soms dramatisch naast zitten.

In zijn grote waarschuwingsrede op de Olijfberg (Matt. 24:24) waarschuwt Jezus bij herhaling voor ‘valse christussen’ (pseudo christoi) en valse profeten (pseudoprophètai), die velen zullen verleiden (planaō). Deze waarschuwing komt bij de apostelen voortdurend terug. Petrus beschrijft in zijn tweede brief de valse profeten nader als dwaalleraars (pseudodidaskaloi), en noemt hen verderop verdwaald (planaō) en in dwaling (planè) verkerend.

Johannes waarschuwt in zijn eerste brief tegen misleiden (planaō), en duidt zo’n misleider (planos) op zijn beurt aan als ‘antichrist’ (d.w.z. een‘in-plaats-van’ christus), wat feitelijk hetzelfde is als ‘pseudochristus’ (eenschijn-christus). En Paulus spreekt van bedriegers die verleiden (planaō) en wordenverleid (planaō).Het lijkt daarom niet zozeer te gaan om mensen die van zichzelf prediken dat zij zelf de ware Christus zijn, maar om valse leraars, die dwaalleer brengen door een ‘christus’ te prediken die niet de bijbelse Christus is. Zoals Paulus aan de gemeente te Korinte schrijft:

“U hebt er immers geen enkel bezwaar tegen dat iemand [Grieks: iemand die van elders komt] u een andere Jezus verkondigt dan wij hebben gedaan, of dat u een andere Geest of een ander evangelie ontvangt dan u ontvangen hebt” (2 Kor. 11:4).

En aan de gemeenten van Galatië:

“Het verbaast me dat u zich zo snel hebt afgewend van hem die u door de genade van Christus heeft geroepen en dat u zich tot een ander evangelie hebt gekeerd. Er is geen ander evangelie, er zijn alleen maar mensen die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien” (Gal. 1:6-7).

Zulke ‘andere’ leer was aanvankelijk afkomstig van Joodse leraars die de christenen wilden terugbrengen naar het starre Joodse wetticisme dat de Farizeeën van Jezus’ dagen kenmerkte. Maar later had het duidelijk te maken met de Griekse neiging alles intellectueel te willen beredeneren, zonder daarvoor in feite voldoende schriftuurlijke ondergrond te hebben. Per saldo betekent dat echter dat zij de voorkeur gaven aan een ‘god’ die zij naar eigen inzicht hadden beredeneerd, boven de God die de Schrift hun leerde. En uiteindelijk verschilt dat niet wezenlijk van die houten god bij Jesaja, waarvoor de beeldsnijder de benodigde boom eerst zelf had opgekweekt.

+

Voorgaand

Als de tijd ten einde loopt…. 1 Alles wat vroeger is geschreven #1

Als de tijd ten einde loopt…. 2 Zonen en bastaards

Als de tijd ten einde loopt 3 Dat zijn toch geen goden #1 Afgoden in het Oude Testament

Gedachte bij de dagelijkse bijbellezing van 16 december

Gods vergeten Woord 24 Getuigen 4 Jezus’ laatste boodschap

De Taal van de Bijbel: De antichrist

Addendum 1: de leer van de “antichrist”

De Ekklesia #11 Addendum 2: Een antichrist

++

Aansluitende lectuur

  1. De Bijbel als instructieboek #3 De Taal van de Bijbel
  2. Valse profeten en leraren als roofzuchtige wolven in schaapskleren #1 Stromen van gelovigen
  3. Valse profeten en leraren als roofzuchtige wolven in schaapskleren #5 Valse leraren en afvalligen
  4. Wanneer u een ware volger van Jezus wil zijn #3 Groeiende beweging uit Joodse sekte De Weg
  5. Als de tijd ten einde loopt …… Vragen naar het goede
  6. Antwoord op Vragen van lezers: Vraag: Kunt u mij uitleggen wat er in Zacharia 3:2 wordt bedoeld met:‘Een brandhout uit het vuur gerukt’?
  7. De Taal van de Bijbel: De antichrist

Over Christadelphians

Free Christadelphians or Brothers and sisters in Christ, living in Belgium, European Union. - Vrijë Christadelphians of Broeders en zusters in Christus wonende in België in de Europese Unie.
Dit bericht werd geplaatst in Jehovah, JHWH, Jawheh, Elohim God, Yahuwah, Jezus Christus, Jesus, Jeshua, Jahushua en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Als de tijd ten einde loopt … 3 Dat zijn toch geen goden #2 Afgoden in het Nieuwe Testament

  1. Pingback: Als de tijd ten einde loopt … 3 Dat zijn toch geen goden #3 Afgoden in onze tijd | Broeders in Christus

  2. Pingback: In afzonderingstijden Terug naar de Schrift zelf | Broeders in Christus

  3. Pingback: Als de tijd ten einde loopt … 5 De weinigen die behouden worden | Broeders in Christus

Laat een Reactie achter - Leave a Reply

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.