Dagelijkse gedachte voor 27 februari: Denkend aan Gods zegeningen

Bij het lezen van Gods Woord is het alsof we in gesprek zijn met de Allerhoogste.  Zulk een intiem moment met Hem is het ideale ogenblik om aan Zijn zegeningen te denken, maar ook om verder nog zegeningen te krijgen, zoals ook koning David op zijn oude dag niet verlegen zat om aldus te doen.

In Psalm 103 geeft de koning erkenning aan zijn God. Hij geeft toe dat Die Naam van die God apart moet geplaatst worden of heilig is. Alles wat in David is, schreeuwt het uit om Jehovah zijn heilige naam te zegenen. (Psalm 103:1) Maar daarbij durft hij ook aan dat hij er steeds aan denkt wat Jehovah God hem (of zijn ziel) wel niet voor goeds heeft gedaan, ook al was hij niet van de braafsten.  Hij herinnerd hoe God zijn ongerechtigheden vergeeft en hoe Deze zijn ziekten heeft genezen. (Psalm 103:2-3)

Durven we ook Gods Hand in al die goed doeningen in ons leven erkennen? In welke mate  zijn we dankbaar, of betonen we dankbaarheid, voor Gods bescherming in ons leven? Hij is het namelijk die ons leven geeft en verlost van een vernietiging, ons met liefderijke en tedere barmhartigheden bekroont (Psalm 103:4).

“1  Van David. Loof, mijn ziel, de Heer, heel mijn hart zijn heilige naam. 2 Loof, mijn ziel, de Heer, vergeet nimmer alwat Hij gedaan heeft. 3 Hij die vergeeft wat gij hebt misdreven, Hij die geneest al waar ge aan krank gaat, 4 Hij die verlost van de groeve uw leven, Hij die u kroont met genade en erbarmen, 5 Hij die uw jaren overstelpt met zijn gaven, dat uw jeugd als een adelaar herrijst.” (Ps 103:1-5 WV78)

We moeten beseffen dat Jehovah rechtvaardige daden verricht, en oordelen voor allen die onderdrukt worden weet te ontmijnen en recht brengt naar de verdrukten, steeds Zijn genadigheid vertonend.

“ Gerechtigheid schept Hij, de Heer, doet recht aan elk die verdrukt wordt;” (Ps 103:6 WV78)

“8 Barmhartig de Heer en genadig, lankmoedig, rijk aan ontferming; 9 niet zal voor immer Hij twisten, niet blijft voor eeuwig Hij toornen. 10 Niet naar onze schulden behandelt Hij ons, niet naar onze zonden maakt Hij het met ons:” (Ps 103:8-10 WV78)

We mogen er op aan dat Jehovah God ons gestel kent en onze feilbaarheid kent, Zich herinnerend dat we stof zijn. Maar ook moeten we ons bewust zijn van onze gebrekkigheid of imperfectie. Ook moeten we beseffen dat we goede en slechte punten hebben alsook goed, maar ook wel eens slecht, aan anderen doen. Dit terwijl God ons steeds genegen is om het goede te doen aan iedereen die voor Hem open staan.
Maar de liefhebbende goedheid van Jehovah is van eeuwig tot eeuwig over hen die hem vrezen. Ook is Zijn gerechtigheid tegenover hen die kinderen van God willen zijn en zich aan zijn voorschriften willen houden ongelofelijk zuiver.

“11 zo hoog als de hemel is boven de aarde welft zich zijn genade over wie Hem wil vrezen; 12 zo ver de zonsopgang is van de avond, doet Hij verre van ons hetgeen wij misdeden. 13 Een vader zich over zijn kinderen ontfermend zo ontfermt zich de Heer over wie Hem wil vrezen: 14 Hij immers weet van ons maaksel, Hij gedenkt dat wij stof zijn. 15 Want de mens – als gras zijn zijn dagen, hij bloeit als de bloem op het veld;” (Ps 103:11-15 WV78)

“17 Maar de goedheid des Heren, zij blijft: zij is eeuwig met wie Hem vrezen; zijn gerechtigheid blijft het deel van de kinderen hunner kinderen, 18 van wie trouw zijn aan zijn verbond, zijn opdrachten immer indachtig, gezind die gehoorzaam te zijn.” (Ps 103:17-18 WV78)

Laten we daarom ons best doen om naar de Stem luisteren van Hem Die Zijn troon in de hemelen gevestigd heeft en waarvan Zijn koninkrijk heerst over alles.

“ De Heer grondde zijn troon in de hemel, als koning beheerst Hij het al.” (Ps 103:19 WV78)

++

Lees aanvullend

Begrijpend zingen: Psalm 103

 

Over Christadelphians

Free Christadelphians or Brothers and sisters in Christ, living in Belgium, European Union. - Vrijë Christadelphians of Broeders en zusters in Christus wonende in België in de Europese Unie.
Dit bericht werd geplaatst in Bedenking, Christen zijn, Gebed, Jehovah, JHWH, Jawheh, Elohim God, Yahuwah, Levensvragen en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Dagelijkse gedachte voor 27 februari: Denkend aan Gods zegeningen

  1. Pingback: Begrijpend zingen: Psalm 103 – Belgian Ecclesia Brussel – Leuven

Laat een Reactie achter - Leave a Reply

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.