De gedachte van vandaag: “Als je jezelf een man voelt die geen kracht meer heeft” (19 februari)

In de tweede lezing van vandaag kijken we naar een lied van de zonen van Korah met Psalm 87 en een individuele klaagzang, gecomponeerd door iemand die lijdt aan een ernstige ziekte, zich eenzaam voelt en door God verlaten met Psalm 88.

Met die twee psalmen kunnen we het niet laten om ook aan het lijden van Job te denken.

De schrijver erkent dat er één Adonai is die meer van de poorten van Zion houdt dan alle woningen van Jacob en dat er heerlijke dingen over die stad van God worden gesproken. (Psalm 87:2-3) De Allerhoogste God heeft die stad gevestigd en haar sterk gemaakt (Psalm 87:5).

In Psalm 88 vinden we Heman, de Ezrahiet, die schreeuwde voor de Elohim Hashem Jehovah (Psalm 88:2). Hij vraagt ​​om voor God te kunnen komen en dat God zijn oor zou keren naar zijn roep (Psalm 88:3).

De schrijver zijn ziel is diep verontrust en zijn hart kan het gewicht van dit verdriet niet verdragen, omdat hij zich zo dicht bij de dood voelt. (Psalm 88:3) Degenen die zich arm en hulpeloos voelen, zouden moeten zien dat er altijd mensen zoals zij zijn geweest die hun hoop op deze Ene God hadden gevestigd. Meer dan eens waren er gelovigen in God die alleen stierven, voor dood achtergelaten, zo goed als de onkenbare zee van zielen die onder hun voeten ligt terwijl het leven hen nabij het graf (Sheol, de plaats van de doden) trekt (Psalm 88:3-4).

Wanneer je jezelf voelt als een man die geen kracht heeft [slechts een schaduw], weggegooid [van de levenden] en verlaten onder de doden, voelend als een lichaam [lijk] liggend in een graf dat mensen noch God meer herinneren, afgesneden van Gods zorg [L hand] (Psalm 88:4-5), dan moet je deze weeklacht onthouden en opkijken naar Degene hoog in de lucht.

De psalmenschrijver zijn ogen werden duister, verzwakt door zijn ziekte die hem zijn kracht ontnam.
Als een versleten doek werden zijn handen voor de Eeuwige uitgevouwen (Psalm 88:9). Hij wist misschien niet zeker of die Elohim de Mirakel Werker zou zijn. We zouden  Jehovah God moeten kennen (Psalm 88:10).

De doden weten niets en kunnen ook niets doen, maar de levenden wel. Zolang we leven, kunnen we kiezen voor de Levende God. Doden hun geest [tinten; schaduwen] kunnen niet opstaan ​​en God prijzen [dank], maar wij kunnen dat wel! Voor hen is het ook te laat om de wonderen of prachtige daden van God te leren kennen.
De schrijver vraagt ​​of God Zijn liefde en loyaliteit zal worden verteld [verteld] in het graf en of Zijn goedheid [gerechtigheid] bekend zal zijn in het land van vergeetachtigheid (Psalm 88:10-12).

Terwijl voor de schrijver duisternis zijn enige vriend leek te zijn, zou dit niet voor ons zo moeten zijn. (Psalm 88:18)
Wij, die in die Enige Ware God geloven, hebben hoop. We moeten ons niet naar beneden laten trekken, door degenen die God haten of die liefhebbers van de Enige Ware God Jehovah haten. We moeten tevreden zijn met Hem Die leven geeft en ons zegent.
We kunnen voor altijd van de liefde van Adonai zingen. Laten we daarom, net als de psalmenschrijver, Jehovah’s trouw met onze mond bekend maken (Psalm 89:1-2).
De hemel looft Gods wonderen. De trouw van de Adonai (in de vergadering van de kedoshim – of de raad van heiligen) wordt hoog verheven en gevreesd.
Zijn aanwezigheid overweldigt iedereen die dicht bij Hem is.

O eeuwige God, commandant van de legers van de hemel, wie is machtig zoals U oh Adonai?
Je bent volledig trouw; daarom vertrouwen we u. Voor wie in de lucht kan vergeleken worden met U?

+

Engelse versie / English version: Today’s thought “When feeling like a man who has no strength any more” (February 19)

 

 

Over Christadelphians

Free Christadelphians or Brothers and sisters in Christ, living in Belgium, European Union. - Vrijë Christadelphians of Broeders en zusters in Christus wonende in België in de Europese Unie.
Dit bericht werd geplaatst in Bedenking, Christen zijn, Jehovah, JHWH, Jawheh, Elohim God, Yahuwah, Levensvragen en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op De gedachte van vandaag: “Als je jezelf een man voelt die geen kracht meer heeft” (19 februari)

  1. Pingback: Today’s thought “When feeling like a man who has no strength any more” (February 19) – Belgian Ecclesia Brussel – Leuven

  2. Pingback: De gedachte van vandaag ‘Gods naam en trouw bekendmaken zodat velen Jehovah komen loven’ (20 februari) | Broeders in Christus

  3. Pingback: De gedachte van vandaag “Redenen om God te prijzen” (21 februari) | Broeders in Christus

Laat een Reactie achter - Leave a Reply

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.