God is een verhaal #1 Een sensationeel krantenkopje

Eind september 2006 meldde een sensationeel krantenkopje dat slechts 1 op de 6 predikanten ‘nog in God gelooft’. Dit betrof een studie, getiteld “God is een verhaal”, uitgevoerd in opdracht van de IKON.
Daaruit bleek dat 2% van de actieve predikanten ontkent dat er een God of hogere macht bestaat, terwijl nog eens 14% daaraan twijfelt. Bij 6% speelt God ‘geen grote rol in hun leven’. Wellicht schokkend, goed voor die sappige krantenkop, maar niet helemaal onverwacht.

Interessanter is wat de studie ons vertelt over hen die nog wel geloven. De enquête omvatte 860 ‘bruikbare’ antwoorden van actieve voorgangers uit de 7 kerkgenootschappen, vertegenwoordigd in de IKON (de RK kerk hoort daar niet bij). Bijna 90% was afkomstig van de kerken van de PKN. Het bleek dat ruim een derde niet gelooft in een God die zich persoonlijk met mensen bezig houdt, terwijl bijna 30% meent dat alle spreken over God menselijke verbeelding is (bedoeld werd dat we niets over Hem zeker kunnen weten). Een kwart ziet bidden vooral als een dialoog met jezelf, of is het daar in elk geval niet mee oneens.

De Cijfers

Slechts 1/3 heeft nog een traditioneel ‘godsbeeld’: almachtige, verlosser, vader. De rest heeft een duidelijk filosofisch beeld (energie, kracht,natuur) of een zogenaamd ‘modern’ beeld (geheim, licht, onnoembare).

Opvallend was dat vrouwen (vaak meer gevoelsmensen) God meer zien in hun medemens dan in de Bijbel, en dat nog niet de helft van hen God ziet als verlosser, tegen 70% bij de mannen, terwijl dat juist omgekeerd ligt voor God als ‘onnoembare’.
Eveneens opvallend was dat slechts 7% de gedachte aanvaardbaar acht dat God een bedoeling zou kunnen hebben met natuurrampen (14 % vond dat zelfs een onzinnige gedachte), en slechts 12% bereid is zijn hand te zien in een onverwachte genezing.

Gecorrigeerd voor een kleine groep traditionelen (een groepje waarvan de helft of meer dat wel zo ziet) zijn de percentages zelfs maar4% en 9%. Men ziet God liever als ‘troostend aanwezig bij de lijdenden’ (40 %) of als ‘kracht om door te gaan’ (ca. 30 %). Het beeld dat uit deze cijfers naar voren komt, komt er duidelijk op neer dat veel van deze voorgangers wel degelijk nog geloven in een hogere macht, maar menen dat we daar weinig of niets over kunnen weten, in elk geval niet met zekerheid; voor velen van hen is God inderdaad maar ‘een verhaal’.

Anders gezegd:

God bestaat nog wel, maar lang niet meer zo concreet als vroeger: Hij is meer ‘abstract’ geworden, en christendom is niet langer gericht op de vergiffenis van zonden, maar is vooral een ‘beleving’; niet Gods oplossing voor een probleem (onze sterfelijkheid) maar een persoonlijke gevoelservaring.

Het is uiteraard moeilijk met zekerheid aan te geven hoe zo’n resultaat tot stand komt, maar sommige aspecten dringen zich toch wel sterk op. Veel geënquêteerden hebben een, zoals gezegd, opvallend abstract beeld van God, wat echter wel in directe tegenspraak is met het beeld dat de Bijbel ons van Hem geeft. Dus blijkbaar heeft men dat Bijbelse beeld verruild voor een ander dat meer aanspreekt. Het is dan ook tekenend dat maar 57% zegt God te zien in de Bijbel, en dat maar ca. 60% Hem ziet als verlosser (toch een basisaspect van de Bijbelse leer). De werkelijke oorzaak ligt daarom dieper.
De God die de Bijbel ons toont, is een God met een plan (een verlossingsplan). Dat plan heeft een begin en een einde, en daartussen een duidelijk verloop. Wie met die Bijbel vertrouwd is, kent dat plan, en ziet aan de toestand in de wereld ook duidelijk dat het ten einde loopt. Maar in de loop van de eeuwen is het gebruikelijk geworden te denken dat

“sedert de vaderen ontslapen zijn, alles zo blijft, als het van het begin der schepping af geweest is” (2 Petr. 3:4).

De moderne lezer ziet daarom ook allang geen plan meer, hij ziet alleen een ‘relatie met God’. In die visie ziet men generaties komen en generaties gaan; zij leven hun leven op aarde en stromen dan door naar de eeuwigheid. Gods taak hier op aarde hoeft daarom niet meer te zijn dan de boel een beetje te regelen, en ten behoeve van zijn kinderen (en liefst ook de rest van de mensheid) voldoende in de hand te houden. Vanuit zo’n invalshoek is de Bijbel geen onmisbaar handboek meer voor het leven, maar op zijn best een boek met zinvolle overdenkingen (en dan vooral de favoriete delen daarvan). Maar dan valt het je ook niet meer op dat er zo’n plan is, en daarmee is de cirkel rond. Maar vanuit zo’n invalshoek sluit de toestand in de huidige wereld (met zijn geweld, terrorisme en natuurrampen) ook niet meer aan op het vroegere beeld van God, en dus past men dat beeld stap voor stap aan totdat het weer wel ‘klopt’. En dat resulteert dan ineen ‘persoonlijke beleving’, met God als de grote ‘onnoembare’ die ‘troostend aanwezig is’, en ons ‘de kracht geeft om door te gaan’.

++

Aansluitend

  1. Geloof in slechts één God
  2. De Enige Ware God
  3. Is God Drie-eenheid
  4. Drie-eenheidsleer een menselijke dwaling
  5. Geloof en Geloven
  6. Geloof Vertrouwen voor het ongeziene
  7. Jezus de Gezonden Afgezant van God
  8. Jezus de Zoon
  9. Zoon van God – Vleesgeworden woord
  10. Zoon van God dé Weg naar God
  11. Jezus de Heer
  12. Plan van de Goddelijke Maker
  13. Verzoend met God
  14. Ware religie

Over Christadelphians

Free Christadelphians or Brothers and sisters in Christ, living in Belgium, European Union. - Vrijë Christadelphians of Broeders en zusters in Christus wonende in België in de Europese Unie.
Dit bericht werd geplaatst in Bedenking, Christendom, Godsdienst, Kerkopbouw, Religie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op God is een verhaal #1 Een sensationeel krantenkopje

  1. Pingback: God is een verhaal #2 Voorgangers niet gediend met een Enige God | Broeders in Christus

  2. Pingback: Mogelijkheid de Bijbel zelf ter hand te nemen | Broeders in Christus

Laat een Reactie achter - Leave a Reply

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.