Gods vergeten Woord 21 #5 Fundamentele verschillen

Fundamentele verschillen

De politiek progressieve moet zelf zijn idea­len zien te verwezenlijken, met hulp van gelijkgestemden. Hij moet daartoe de maat­schappij fundamenteel veranderen en ver­werpt dan ook de bestaande waarden, evenals die uit het verleden, die kennelijk evenmin in staat zijn geweest om sociale rechtvaardigheid te brengen. Desnoods is hij bereid de barricaden op te gaan en eventu­eel zelfs bloed te vergieten uit naam van zijn menselijke idealen. De christen daaren­tegen ziet de huidige maatschappij niet als een falen van de christelijke leer. Hij is veeleer van mening dat de christelijke waarden nooit een eerlijke kans hebben gekregen, wegens de menselijke hebzucht en machtshonger die menselijke leiders op den duur altijd weer op het verkeerde pad leidden. De oplossing die hij ziet is een lei­der die meer dan alleen maar menselijk is, en die getoond heeft er alles, maar dan ook alles, voor over te hebben om zijn God te dienen en diens geboden uit te voeren.

 

Wie politiek progressivisme prediken wijzen graag op het feit dat 2000 jaar Christendom geen betere wereld heeft gebracht. Maar ze zijn zelden duidelijk over de oorzaak daar­van. En het valt wel te raden waarom: hun idealen gaan juist uit van een geloof in het goede in de mens; ze ver­wach­ten dat een toekomstige generatie van zo­danig goede wil zal zijn dat er rechtvaar­di­ge wetten komen die ook rechtvaardig zullen worden toegepast. En een waterdicht systeem van democratische controle moet garanderen dat eventuele slechtwillenden tijdig uit het proces kunnen worden verwij­derd. We kunnen dat naïef noemen, maar wat voor alternatief hebben zij? Zij hebben geen Jezus Christus achter de hand die ooit eens de bezem door het menselijk bestel zal halen, om Gods bestel te vestigen. Als je dan niet gelooft in het inherent goede in de mens, dat eens zal overwinnen, wat voor hoop heb je dan nog?

 

Misschien is dit het punt om even een mo­gelijk misverstand recht te zetten. We heb­ben tot nu toe vrijwel uitsluitend ge­sproken over de tegenstelling tussen de Bijbelse boodschap en politiek progressivis­me. Dat wil niet zeggen dat er geen tegen­stelling zou zijn ten opzichte van politiek conserva­tisme. Verre van dat. Maar politiek conser­vatisme, zoals in extremo gedemon­streerd in rechtse dictaturen, is al te duide­lijk geba­seerd op het handhaven van be­staande machtsstructuren ten koste van brede lagen van de bevolking. Dat in diver­se van zulke dictaturen de kerk een hecht verbond is aangegaan met de wereldse machthebbers onderstreept alleen de cor­rumperende invloed van macht. Met de bijbelse boodschap heeft dat niets te maken. De reden dat we daar minder aandacht aan besteden, is dat de verhou­dingen daar veel duidelijker liggen en der­halve minder toelichting be­hoeven.

+

Voorgaande

Gods vergeten Woord 21 Intro: In de wereld maar niet van de wereld

Gods vergeten Woord 21 #1 Pelgrims onderweg

Gods vergeten Woord 21 #2 Vreemdelingen en bijwoners

Gods vergeten Woord 21 #3 Gelovig afwachten

Gods vergeten Woord 21 #4 Heraut in plaats van revolutionair

Advertenties

Over Christadelphians

Free Christadelphians or Brothers and sisters in Christ, living in Belgium, European Union. - Vrijë Christadelphians of Broeders en zusters in Christus wonende in België in de Europese Unie.
Dit bericht werd geplaatst in Christen zijn, Christendom, Wereld en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Gods vergeten Woord 21 #5 Fundamentele verschillen

  1. Pingback: Gods vergeten Woord 21 #6 De christen en de politiek | Broeders in Christus

  2. Pingback: Gods vergeten Woord 21 #7 Op weg naar een betere wereld | Broeders in Christus

Laat een Reactie achter - Leave a Reply

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.