In de Bijbel is leven een gave van God. De bijbelse leer kent geen inherente onsterfelijkheid voor de mens. De Bijbel kent een almachtige God die leven kan schenken, maar die dat leven ook weer kan wegnemen. De idee van een ziel als een inherent, onsterfelijk, goddelijk element in de mens is niet van bijbelse, maar van Grieks-filosofische oorsprong. Het degradeert de almacht van God.
Eén van de gemeenschappelijke thema’s van vrijwel alle godsdiensten is een leer over leven en dood. De mens is zich bewust van het feit dat het leven eindig is en vraagt zich af of er na de dood nog iets is. Weliswaar kunnen wij dat ‘iets’ niet waarnemen maar overal ter wereld is men er van overtuigd dat het bestaan niet ophoudt met de dood. Zelfs in onze rationalistische, atheïstische westerse wereld zijn velen daarvan overtuigd. Getuigenissen van mensen met ‘bijna-dood’ ervaringen moeten ons overtuigen van de realiteit van een hiernamaals. Het bezwaar van zulke getuigenissen is natuurlijk dat niemand van hen de grens tussen leven en dood werkelijk heeft overschreden, maar dat weerhoudt velen er niet van om deze ‘bewijzen’ te aanvaarden. Ook de Bijbel heeft het een en ander over dit onderwerp te vertellen. Maar wat hij te vertellen heeft spreekt de meeste mensen niet aan, zo blijkt.
In de Bijbel wordt leven voorgesteld als een gift van God. Het eerste boek van de Bijbel vertelt ons hoe God de mens formeert van aardse materie; vervolgens schenkt Hij hem ‘de levensadem’ en “alzo werd de mens tot een levend wezen” (Gen. 2:7). Het woord voor ‘wezen’ hier is het Hebreeuwse woord nefesj. Dit wordt in oudere vertalingen vaak vertaald met ‘ziel’; zo bijvoorbeeld in de Statenvertaling. Maar dit moet ons niet misleiden, ook dieren worden levende wezens (zielen) genoemd:
“En God zeide: Dat de aarde voortbrenge levende wezens [nefesj] naar hun aard, vee en kruipend gedierte en wild gedierte naar hun aard” (Gen. 1:24).
Ook bij de dieren is ‘de levensadem in hun neus’ (Gen. 7:21-23). Deze levensadem is het wat onderscheid maakt tussen levende wezens en dode materie. In mijn eerdere boek heb ik al gesproken over het verschil tussen leven en dode materie. Ik heb daar het feit benadrukt dat de wetenschap dat verschil niet kan definiëren, en er daarom naar neigt om te ontkennen dat er een werkelijk verschil is. Voor zover het levende wezens betreft definieert de Bijbel het verschil dus als het al of niet aanwezig zijn van een ‘levensadem’. Zonder levensadem is er slechts dode materie. En, hoogst belangrijk, het bezit van die levensadem is een gave van God, die Hij ook weer terug kan nemen:
“Neemt gij hun adem weg, zij [de dieren] sterven en keren weder tot hun stof” (Ps. 104:29).

Een mens of levende ziel – Belgische zanger Frank Vander Linden, lid van de groep De Mens. (Foto credit: Wikipedia)
Als de mens is geschapen wordt hem verteld dat hij het leven slechts op proef heeft. Hem is de aarde beloofd, maar voorlopig ontvangt hij slechts een stukje daarvan (een ‘hof’) waar hij moet werken en bezig zijn. Ook ontvangt hij een wet, gesymboliseerd in een gebod. Zou hij die wet overtreden, dan wordt het leven hem weer ontnomen:
“… want ten dage, dat gij daarvan eet, zult gij voorzeker sterven” (Gen. 2:17).
En zo gebeurt het ook. De mens overtreedt het gebod, en het leven wordt hem ontnomen. Weliswaar sterft hij niet ter plekke, maar de dood wordt hem op termijn aangezegd:
“…totdat gij tot de aardbodem wederkeert, omdat gij daaruit genomen zijt; want stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren” (Gen. 3:19).
De mens was geformeerd “van stof uit de aardbodem” (Gen. 2:7) en daartoe zou hij terugkeren. Er is hier geen enkele suggestie dat er vóór zijn formering iets meer was dan dat ‘stof’ en er is ook geen enkele suggestie dat er na zijn heengaan iets anders rest dan datzelfde ‘stof’. Het intreden van de dood is het direct tegengestelde van het geven van het leven. Het één hangt onlosmakelijk samen met het ander; en zo vinden we het ook in de rest van de Bijbel.
+
Voorgaande
Uitdagende vordering 1 Wiens Woord
Gods vergeten Woord 16 Geopenbaarde Woord 1 Zoeken naar een god
++
Aanverwante lectuur
- Omgaan met zorgen in ons leven
-
Leven gedefinieerd door de doodEerste stappen die leidden naar een loskoopoffer 1 Mens geplaatst in wereld van groen en andere levende wezensEerste stappen die leidden naar een loskoopoffer 2 Lot na daad van ongehoorzaamheidOffers van mensen onvolkomen tegenover het volmaakte slachtoffer door God te leveren 1
- Verzoening en de gekochte race
- Al of niet onsterfelijkheid
- Onsterfelijkheid
- Onsterfelijkheid – Immortaliteit
- Immortality, eternality – onsterfelijkheid, eeuwigheid
- De aanduiding door Paulus en Jacobus van de werken die wij horen te doen
- Geschapen om te leven in relatie met God
- Mogelijkheid tot leven
- Activiteiten in dit leven nagaan
- Elke keuze die we maken veroorzaakt een rimpelig effect in ons leven
- Kies voor Leven
- Leef …
- Hopen zolang je leeft
- Overtuiging voor de dingen die God beloofde
- Je leven de som van al je keuzes
- Glimlach raam naar je ziel
- Monotomie van het leven
- Leef alsof je morgen gaat sterven
- Hoe is jouw film van je leven?
- Christus kennen is zin geven aan het leven
+++
Pingback: Sterfelijkheid en onsterfelijkheid 2 Scheiding van God | Broeders in Christus
Pingback: Voorziening van leven – Jeshua-ists
Pingback: Keuze van levende zielen tot de dood – Jeshua-ists
Pingback: Sterfelijkheid en onsterfelijkheid 3 Lichamelijke opstanding | Broeders in Christus
Pingback: Sterfelijkheid en onsterfelijkheid 4 De ziel – een Grieks beeld | Broeders in Christus
Pingback: Sterfelijkheid en onsterfelijkheid 5 Griekse bezwaren tegen de opstanding | Broeders in Christus
Pingback: Sterfelijkheid en onsterfelijkheid 6 Soevereine God | Broeders in Christus
Pingback: Bereshith 2:15-25 De mens geplaatst in de tuin van Eden – Jeshua-ists
Pingback: Gods vergeten Woord 18 De Wet van Christus 2 Jezus en de Wet | Broeders in Christus
Pingback: Gedachte voor 3 januari 2018 – Belgian Ecclesia Brussel – Leuven
Pingback: Betreft de Mens | Broeders in Christus
Pingback: Een veel voorkomende vraag: Waarom moest Jezus of God naar de hel? | From guestwriters
Pingback: De opgestane Heer – Belgian Ecclesia Brussel – Leuven
Pingback: Fundamenten van het Geloof 9 De hoop op eeuwig leven door opstanding uit de doden | Stepping Toes
Pingback: Voorbereidingstijd naar Pesach toe | Bijbelvorser = Bible Researcher
Pingback: Het Geschreven Woord: Psuchè – Jeshuaisten / Jeshuaists
Pingback: De Adem van God tot bestaan, leven en tot relatie brengend – Jeshuaisten / Jeshuaists
Pingback: Hij die doet ontstaan Zijn Adem tot ons – Jeshuaist
Pingback: De Adem Die Zich kenbaar maakte – Jeshuaist
Pingback: De doden – Waar zijn ze? 4 Het antwoord van de Bijbel | Bijbelvorser = Bible Researcher
Pingback: De doden – Waar zijn ze? 5 Sheol, Hades, Hel, Gehenna | Bijbelvorser = Bible Researcher
Pingback: De doden – Waar zijn ze? 6 Dood voor mens en dier | Bijbelvorser = Bible Researcher
Pingback: De doden – Waar zijn ze? 7 De mens werd een levende ziel | Bijbelvorser = Bible Researcher
Pingback: De doden – Waar zijn ze? 24 Verhalen, eerste dood en hemelen | Bijbelvorser = Bible Researcher
Pingback: Doden spreken niet – Some View on the World