Dienende geesten 3 Nieuwe middelaar en persoonlijke beschermengelen

Een nieuwe middelaar

Er is nog iets interessants met engelen in het NT. We ontmoeten engelen aan het begin van de evangeliën bij de aankondiging van de geboorte van Johannes de Doper en de geboorte van Jezus. Daarna bij Jezus’ geboorte de engelen in het veld bij Bethlehem. Dit is zo’n belangrijk punt in Gods heilsplan dat we ze daar ook verwachten. We komen engelen tegen die Jezus sterken en dienen bij zijn verzoeking in de woestijn en opnieuw in de hof van Gethsemané. Tenslotte zijn er engelen bij het lege graf en op de Olijfberg bij Jezus’ hemelvaart. Maar daarna wordt het geleidelijk stil. Ze worden enkele malen door Jezus genoemd als zijn dienaren die de uitverkorenen zullen verzamelen bij zijn wederkomst (Matt. 24:31; Marc. 13:27), een buitengewoon belangrijke taak. Maar we ontmoeten ze eerst weer ten volle in de symbolische taal van het boek Openbaring, waar ze Gods oordelen over de wereld voltrekken. De meeste van de 200 plaatsen waar het woord voorkomt zijn indirecte vermeldingen, plaatsen waar over engelen wordt gesproken. De betekenis hiervan is duidelijk: er is een nieuwe middelaar tussen God en de mensen. Niet langer zijn engelen de voornaamste tussenpersonen. Die plaats is nu ingenomen door Gods Zoon. David sprak in de psalmen:

“De engel des Heren legert zich rondom wie Hem vrezen, en redt hen” (Ps. 34:8).

De apostel Paulus kan uitroepen:

“Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here” (Rom. 8:38-39).

 

Persoonlijke beschermengelen?

Hebben mensen persoonlijke (bescherm-)engelen? Velen menen van wel. Er zijn eigenlijk maar twee passages die je daarvoor zou kunnen aanhalen. De ene is dat geval met Petrus, waar wij boven al over gesproken hebben. Als de uitdrukking “Het is zijn engel” inderdaad de juiste vertaling is, dan kunnen wij daaruit afleiden dat in elk geval de daar aanwezigen meenden dat Petrus een persoonlijke engel had. Maar zoals wij al gezien hebben is het in het geheel niet zeker dat de aanwezigen hier spreken van een hemelse engel. De tweede tekst bevat de uitspraak van Jezus, die als zodanig meer gezag heeft dan een opvatting van gelovige broeders en zusters:

“Ziet toe dat gij niet één dezer kleinen veracht. Want Ik zeg u, dat hun engelen in de hemelen voortdurend het aangezicht zien van mijn Vader, die in de hemelen is” (Matt. 18:10).

Men zou uit de uitdrukking hun engelen kunnen opmaken dat ieder zijn persoonlijke engel heeft. Maar het bewijs is niet erg sterk. We zijn hierover in feite nauwelijks ingelicht, en dat kan maar één ding betekenen: we hoeven dat kennelijk niet te weten. Wat we wel weten is waar we mee begonnen: zij zijn allen dienende geesten uitgezonden ten dienste van hen, die het heil zullen beërven. God en zijn Zoon staan ons bij en zorgen voor ons. Daarbij staan de engelen hun ten dienste. Die wetenschap moet ons voldoende zijn; hoe het precies in zijn werk gaat hoeven we kennelijk niet te weten.

An engraving by Paul Gustave Doré showing an angel pointing a sword toward Balaam.

Engel verschijnend aan Balaam

+

Voorgaande:

Dienende geesten 1 Afgezanten van onzichtbare God

Dienende geesten 2 Engelen als god hemelijk of menselijk

Advertenties

Over Christadelphians

Free Christadelphians or Brothers and sisters in Christ, living in Belgium, European Union. - Vrijë Christadelphians of Broeders en zusters in Christus wonende in België in de Europese Unie.
Dit bericht werd geplaatst in Bijbelonderzoek, Jezus Christus, Jesus, Jeshua, Jahushua en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Dienende geesten 3 Nieuwe middelaar en persoonlijke beschermengelen

  1. Pingback: Dienende geesten 4 Gevallen engelen | Broeders in Christus

  2. Pingback: Sterfelijkheid en onsterfelijkheid 2 Scheiding van God | Broeders in Christus

Laat een Reactie achter - Leave a Reply

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s