Er is een wereld geschapen die door de rebellie van de eerste mensen beschadigd is geworden. In die wereld verkoos de mens zelf voor zich in te staan en beslissingen te nemen, wat noodzakelijk maakte dat die mens regelmatig dan ook zelf keuzes moet maken. Hierbij zijn er velen die wat graag die eigen keuzes afwimpelen op anderen en dan ook graag de anderen schuld geven wanneer er iets mis gaat. Er zijn verantwoordelijkheden die wij als onderdeel van de schepping moeten nemen. Tot nu toe zijn wij zo onvolmaakt, vol met gebreken, waar nog steeds aan gewerkt moet worden. Hiervoor krijgen wij een leerschool aangeboden. Wij kunnen niet ontsnappen aan de verantwoordelijkheid die elk van ons moet nemen.
Om de schuld van zich af te wimpelen heeft de mens zich een figuur genomen waarop zij de schuld kunnen steken en hun handen witwassen. Zij vergeten hierbij dat zij hierbij zelf zulk een figuur worden en met zulk een valse leerstelling zelf tegenstander of een satan worden.
Goden van licht en duisternis

Eerste heerser uit de dynastie van de Achaemeniden en stichter van het Perzische Rijk: Cyrus II de Grote ook wel Kores of Cores genoemd. (Jesaja 44:28 en 45:1)
Wie nog wat langer nadenkt zal zien dat de in vorig hoofdstuk geschilderde situatie gaat in de richting van een tweegodendom met een god van het goed en een god van het kwaad. Je hebt dan een aannemelijke grond voor het kwaad hoewel (de ene) God goed is, maar de soevereiniteit van die ene God heb je daar wel voor opgeofferd, al wordt dat in de praktijk niet als zodanig toegegeven. Zulk tweegodendom kenmerkte de leer van de Perzen met hun goden Ormoezd en Ahriman. Nu is het opvallend dat de Bijbel deze leer nadrukkelijk verwerpt. Niet zodra komen in de profetische boeken de Perzen ten tonele (dat is ruim een eeuw vóór hun werkelijk historisch optreden) of er wordt tegen deze leer gewaarschuwd. De Pers Cyrus (Cyrus II de Grote – in de Bijbel Kores genoemd) was degene die het volk Israël vrijliet uit hun ballingschap en het naar huis terug liet keren. Hij wordt in Jesaja geschilderd in termen die aan de komende Messias doen denken. Des te groter was echter het gevaar dat de Joden de Perzische tweegodenleer zouden overnemen. En dus lezen we in diezelfde sectie van Jesaja:
“Ik ben de Here, en er is geen ander, die het licht formeer en de duisternis schep, die het heil bewerk en het onheil schep; Ik, de Here, doe dit alles” (Jes. 45:6-7).
Duidelijker zou de boodschap niet kunnen zijn: er zijn geen twee machten, maar slechts één. Zowel licht als duisternis, zowel heil als onheil komen van Hem. De passage schreeuwt het als het ware uit:
Ja, Ik ga Kores gebruiken als mijn uitvoerder (vs 1-2), maar bezondig u toch niet aan zijn godsdienstige leer.
Nochtans vinden wij ook in het Christendom gelovigen die én die tweegodenheersers aanschouwen en daarnaast ook nog een drievoudige godheid aanbidden waarbij dan wel op valt dat deze drie goden niet evenwaardig zijn en daar de god zoon de mindere van de drie is. Die Christenen of Drie-eenheidsbelijders, aanbidden daarbij een god de zoon die minder weet en minder kan dan die God de Vader en de andere godheid God de Heilige Geest. Die tweede godheid is zelfs sterfelijk, tenzij hij maar gedaan heeft alsof hij ‘stierf aan het kruis’ (zoals zij beweren). Die tweede godheid is ook een godheid die dan weer door die godheid van het kwaad kan lastig gevallen worden. Terwijl de eerste godheid niet kan verleid worden, is er voor die trinitarische Christenen Jezus die dan wel verleid kan worden door de ‘Satan‘.
Ware Christenen en Bijbelgetrouwen weten natuurlijk dat satan de tegenstand is tegen eender wie (mensen zowel als God) en het gevolg is van het innerlijk denken dat goed of kwaad teweeg kan brengen. Indien men in gaat op de verleiding zal men over gaan tot kwaad.
Jezus kon verleid worden en zou hebben kunnen over gaan tot kwaad, maar deed dat niet. De Almachtige God echter kan niet verleid worden en kan ook niet zondigen. Wij echter als feilbare mensen kunnen wel zondigen en zijn sinds de zondeval onderworpen aan die zonde of het indruisen tegen Gods geboden.
Velen die in de drie-enige godheid geloven houden zich meestal ook nog bezig met heidense rituelen en heidense feesten, zoals de seizoensfeesten (Pasen en Kerstmis) en zijn daar zo door ingenomen om niet onder te doen voor buren, dat zij verblind door de wereld meestal het licht van de Bijbelse boodschap en Bijbelse Waarheid niet kunnen zien.
+
Voorgaande
De Voltooiing van de schepping 1 Beproeving – Op weg naar volmaaktheid
Kroniekschrijvers en profeten #3 Poëtische boeken
Addendum 2: Vlees geworden woord
++
Verdere lectuur
- Jood of Christen zijn
- Christenen
- Christen genoemd
- Christendom
- Satan of duivel
- Sterfelijkheid
- Trots blokkade tot geloof
- Waarom laat God het kwade toe
- Wat te vinden in de Bijbel
- De gezondene
- De onschuldige
- Niet goddelijkheid van Christus toch
- God of een god
- Zoon van God
- Christus Jezus: de Zoon van God
- Christus koning
- Met wie kan je hem vergelijken
- Christus toebehorenden
- Bestaat er een God die Zich om ons bekommert?
- Bekommerende God
- Voor hen die beweren dat Jezus God is
- Een Drievoudige God of simpelweg een éénvoudige God
- Heidense invloeden op het trinitarisme
- Hoe kijken trinitariërs op tegen het gelijk christus worden
- Calvijn worstelde ook met de drie-eenheidsleer
- Eigenheden aan God toegeschreven
- Eigenheden aan Jezus toegeschreven
- God is geen mens
- Jezus van Nazareth #5 Zijn Unieke persoonlijkheid
- Geloof in Jezus Christus
- Wie is Jezus volgens Prof. Buzzard
- Wie zijt Gij, Here?
- Doctrine van de Drievuldigheid
- Geloof in slechts één God
- Geloof voor God aanvaardbaar
- God, Jezus Christus en de Heilige Geest
- De zoeker naar God en wereldse schatten
- Is er een verbinding tussen God en mens?
- Goeden, slechten en het zichtbare en onzichtbare
- Woorden gesproken door de Eeuwige tot de mensheid
- Zuivere woorden vol Adem van de Allerhoogste
- Heeft Bijbel voor de mens van vandaag nog betekenis
- Bijbel Woord van God tot lering en opvoeding
- De Bijbel 7: Boeken voor de juiste houding en keuze
- De Bijbel 9: Geheel nuttig
- De Plannenontwerper laat kaarthouders of klanten vrij kiezen
- Opgetekend in je hoofd wat is neergetekend
- Op zoek naar antwoorden op de vraag Is er een God # 2 Pantheon van goden en feesten
- Een 1ste antwoord op de 4e vraag Wie God is 1 Een scheppend Wezen om aanbeden te worden
- Een 1ste antwoord op de 4e vraag Wie God is 2 Een Enkelvoudig Geestelijk Opper Wezen
+++
Verdere aanverwante lectuur
- Besef je eigen verantwoordelijkheid!
- Wat is moraliteit?
- Ben ik een goed persoon?
- Naïef
- Hey Evangelical Christians, or On Antichrist(s)
+++
Related articles
Pingback: De Voltooiing van de schepping 3 Noodzakelijke beproeving | Broeders in Christus
Pingback: Begrippen satan en duivel in de Bijbel | Broeders in Christus
Pingback: Sterfelijkheid en onsterfelijkheid 6 Soevereine God | Broeders in Christus
Pingback: Een losgeld voor iedereen 1 De Voorziening van een tweede Adam | Bijbelvorser = Bible Researcher
Pingback: Gods vergeten Woord 19 Het Lichaam van Christus 5 Leerschool en Gemeenschappelijk bezit | Broeders in Christus
Pingback: Wat is het geslacht van God – Questiontime – Vragenuurtje
Pingback: Gods vergeten Woord 21 #2 Vreemdelingen en bijwoners | Broeders in Christus
Pingback: Bereshith 3:1-5 De grote misleiding – Jeshua-ists
Pingback: Antwoord op Vragen van lezers: God die zegt “Wij” | From guestwriters
Pingback: God is een verhaal #2 Voorgangers niet gediend met een Enige God | Broeders in Christus
Pingback: De gedachte van vandaag: “Geen stilte zodat iedereen zal weten dat er slechts één Allerhoogste Heerser is over de hele aarde” (17 februari) | Broeders in Christus
Pingback: Christadelfiaanse geloofspunten #3 Zonde en zondigheid – Belgische Broeders In Christus