Gods vergeten Woord 4 Verloren Wetboek 3 Vroege afdwalingen en de ‘Constantinische’ omwenteling

In het vorige hoofdstuk vertelden wij dat de moderne theologen een sterke neiging hebben zich van de Bijbel af te keren, of op zijn minst de leer daarvan sterk te relativeren.

Vroege afdwalingen

Toch is een dergelijke ontwikkeling niet nieuw in de geschiedenis van het Christendom. Reeds in de tijd van de apostelen was er de neiging om het evangelie te vermengen met Grieks-filosofische ideeën. De Grieken wilden het evangelie voortdurend aanpassen aan hun eigen denkwereld. Paulus verzette zich in Handelingen en in zijn brieven fel tegen deze tendensen. Maar met het wegvallen van de eerste generatie en de dood van de apostelen begonnen deze krachten vrij spel te krijgen. De apostel Johannes deed in zijn eerste brief, die waarschijnlijk ergens aan het eind van de eerste eeuw is geschreven, nog een laatste poging bepaalde denkbeelden te weerleggen, maar daarna stond er niets meer in de weg. Vooral de zgn. kerkvaders (een aantal fundamentele theologen van de vroege kerk, na de tijd van de apostelen) hebben in feite veel bijgedragen tot het aanlengen van de zuivere leer van het evangelie met Griekse denkbeelden. En veel van hun gedachten reiken tot in onze tijd.

De ‘constantinische’ omwenteling

Maar ook dat is nog niet alles. Er heeft zich in de eerste kerk op een gegeven moment een dramatische ontwikkeling voorgedaan met verstrekkende consequenties. In de eerste drie eeuwen van onze jaartelling heeft de jonge kerk getracht zich te handhaven in het heidense Romeinse Rijk, soms geduld en soms onder zware vervolging. Maar in de vierde eeuw heeft Constantijn de Grote het Christendom tot staatsgodsdienst gemaakt, niet uit overtuiging, maar omdat hij besloot op het andere paard te wedden. En de kerk, plotseling bevrijd van het immer loerende gevaar van vervolging, is met open ogen in deze val getrapt. De vergissing is door anderen voldoende uit de doeken gedaan, dan dat het nodig zou zijn dat hier nogmaals te doen1) 2). Maar de acceptatie van deze status had op den duur verstrekkende consequenties. De vrije onafhankelijke kerk, die gemeenschap van vrijwillig toegetreden gelovigen, slechts verantwoording schuldig aan haar Heer, werd plotseling ondergeschikt aan de keizer en aan het staatsbelang.

Vanaf dat moment was er niets vrijblijvends meer aan het lidmaatschap van die kerk. Ieder burger van het Romeinse Rijk was op den duur verplicht lid van die kerk. Geloofsvragen werden, als de bisschoppen er niet uitkwamen, door de keizer beslist, al of niet via een door hem gesteunde partij in het conflict, omdat de keizer vóór alles rust in zijn Rijk wenste. En daarmee werd de kerk langzaam maar zeker gemodelleerd naar het voorbeeld van de voorgaande heidense periode. In de woorden van één schrijver (Verduin, zelf van reformatorische huize)2): de kerk werd van een vrije gemeente tot een ‘sacrale’ kerk. Met sacraal (lett.: heilig of gewijd) duidt Verduin de universele van boven opgelegde kerk aan, in tegenstelling tot de ‘sektarische’ kerk van afgescheidenen die hun eigen leider, Christus, volgden.

+

Voorgaand: Gods vergeten Woord 3 Verloren Wetboek 2 Moderne scepsis

++

Lees ook:

  1. Hellenistische invloeden
  2. Politiek en macht eerste prioriteit #1
  3. Politiek en macht eerste prioriteit #2 Arianisme, Nestorianisme en Monofysitisme
  4. Broeders en Zusters in Christus door de eeuwen heen #6 Constantijn de Grote
  5. Broeders en Zusters in Christus door de eeuwen heen #7 Afstandelijken, donatisten en arianen

+++

  • Christendom Is An Inevitable Part Of Christianity (shoebat.com)
    The ministry of Christ was not established to form a minority of Christians so that they could remain in a world dominated by darkness. The light of Christ was brought to humanity, to illuminate the whole earth, dissipate the black night of the devil. Christ commanded, “teach ye all nations; baptizing them in the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Ghost.” (Matthew 28:19) Because of the tenacious nature of expansion within Christianity, soon all of the Roman Empire would become Christian, and thus Christendom formed.
  • A Couple Quick Responses To The “Greek” Charge in Theology (derekzrishmawy.com)
    For some time now, one of the main charges made against the early Church Fathers and the Medievals has been that in translating the gospel to their Greek contemporaries, they ended up altering (or disfiguring) it. Or at least in part. This kind of thing usually comes up most with respect to the doctrine of God. The idea is that in order to make the gospel intellectually respectable, or simply because they couldn’t recognize their own presuppositions, the Fathers constructed their doctrine of God in ways that were dependent more on principles of Greek philosophy, rather than based on the picture of God given to us in the Israel’s Scriptures. On this view, speech about an “impassible” and “immutable” God has less to do with the God of Jesus, than with Aristotelian or Platonic ideas about apatheia and so forth. Typically this has been dubbed the “Hellenization thesis.”
  • Were the early Christians pacifists? (jimmyakin.com)
    There is a persistent claim that the early Christians were pacifists—in the strong sense of being opposed to all use of violence—and that it was not until the time of the Emperor Constantine that this began to change.After Christianity became the official religion of the empire, the Church embraced the use of military force, with St. Augustine playing the part of the enabling villain, who came up with the idea of the just war.

    This story plays with well-worn tropes: the fall from original innocence into corruption, the idea that Constantine corrupted the Church, that the Christianization of the empire was a bad thing, etc.
    +
    Prior to the Christianization of the Roman empire, many Christians were not faced with the responsibility of defending the public and ensuring public order. As a result, some authors of this period had the luxury of entertaining pacifistic ideals without having to worry about keeping people safe.

  • Theology of Miracles in the History of the Church (holyspiritactivism.wordpress.com)
    Fathers in the early church believed that miracles were possible, and many argued that they or their church members had experienced them. Justin Martyr argued that the prophetical gift had remained with the church to his day, and that “numberless” persons plagued by demons had been healed by Christian exorcists (II Apol. 6, Tryph. 82). Origen made parallels between the miracles of the Bible and Christians of his day who “expel evil spirits, and perform many cures, and foresee certain events” (Cels. 1.46). Similar claims were made by many other church fathers.
  • A Response To “Christendom’s Jewish Problem” (blogs.timesofisrael.com)
    many Jewish Christians who came before were directly affected by the Shoah—Eduardo Propper de Callejon, Edith Stein, Oswald Rufeisen, and Aaron “Jean-Marie” Lustiger among them.
    +
    Christians (i.e., Messianics, Nazarenes) weren’t the ones who cut off Nazarene/Messianic Judaism from Judaism at large, let alone by holding a Council at Yavneh to do so. The Anti Semitism began only with those (usually gentiles, though some Jews) who (if they were really Christians at all) forgot an important admonition:
  • Organic Church (eagleviews.org)
    For a long time now I’ve wondered why I felt so stifled by the structures of the traditional church, why I was so uncomfortable with  the performance/spectator based Sunday morning services.  This book looks into the origins of traditional church practices and how many of them have their origins in pagan rituals and not in the New Testament.  In fact many of the churches traditions stem from Constantine and his creation of “Christendom”.
  • Moving Through Time: Timeline of Religion (pcr.wpengine.com)
  • News: New Poll Finds Evangelicals’ Favorite Heresies (christianitytoday.com)

    New Poll Finds Evangelicals’ Favorite Heresies

    Icon of the Fathers at the First Council of Nicaea

    Most American evangelicals hold views condemned as heretical by some of the most important councils of the early church.

    A survey released today by LifeWay Research for Ligonier Ministries “reveals a significant level of theological confusion,” said Stephen Nichols, Ligonier’s chief academic officer. Many evangelicals do not have orthodox views about either

  • Fun Facts: How Many Words are in the New Testament, and Who Wrote the Most (zwingliusredivivus.wordpress.com)
    I would have thought that Paul was the wordiest of the authors of the New Testament (especially given his importance in certain corners of Christendom and by certain British academics).  And I would have thought John would come in second.  I’m more than a little surprised that it’s actually the Lucan material.Nonetheless, John and his stuff is still the best.  Even if not the most verbose.

About Christadelphians

Free Christadelphians or Brothers and sisters in Christ, living in Belgium, European Union. - Vrijë Christadelphians of Broeders en zusters in Christus wonende in België in de Europese Unie.
This entry was posted in Bijbel of Heilige Schrift, Christendom, Geschiedenis, Religie, Trinitarisme and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Laat een Reactie achter - Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s