De nacht is ver gevorderd 8 Studie 2 Schrik of troost 4 De wereld rond Israël

Alles past in Gods plan, en daarom moest het volk in Egypte blijven totdat dit punt bereikt was. Je kunt je afvragen waarom de Amorieten beter hadden moeten weten, en de Schrift zegt er niet zoveel over, er zijn slechts enkele aanwijzingen. Een stad daar had een koning Melchisedek die een priester van God was. Ook Abraham, Isaak en Jakob hebben in dat
land gewoond. Blijkbaar was er voldoende om verantwoordelijk te zijn, en zijn hun misdaden zo groot dat de maat op een gegeven moment vol is.

Tweestromenland_(Wolters).jpg

Sinear, ten zuiden van Mesopotamië.

Met de verovering van dit land Kanaän komt het volk in het beloofde land te wonen. En in het grootste deel van het Oude Testament ligt Israël tussen twee grootmachten, aan de ene kant Egypte en aan de andere kant een volk in Mesopotamië, het huidige Irak. Eerst is dat Assur of Assyrië, en later voor een korte tijd Babel of Babylonië. Soms heeft Israël vooral last van Egypte en dan weer van Assur. De aartsvader Abraham is juist weggeroepen uit Mesopotamië om te gaan wonen in wat nu Israël is. Zijn kleinzoon Jakob vertrekt op een gegeven moment naar Egypte, en God redt zijn nakomelingen daaruit en brengt hen naar Israël. Zo is het beeld dat God aan de ene kant de gelovige uit  Mesopotamië heeft geroepen, die daar op basis van geloof vertrok, en aan de kant heeft God met groot vertoon van macht zijn volk bevrijd uit Egypte. Door het hele Oude  Testament zijn dus Egypte en Mesopotamië de grootmachten. Geroepen uit Babel, maar als ze onvoldoende geloven brengt God ze daar weer terug in wat wij de ballingschap noemen; en verlost uit Egypte, waar ze nooit mochten terugkeren. Door het hele Oude Testament heen God gebruikt deze naties als twee beelden.

Tussen deze twee grootmachten in zijn er een aantal bufferstaten, zoals we ook in onze tijd bufferstaten zien tussen bijvoorbeeld China en India. En het Oude Testament is geschreven met deze achtergrond, twee grootmachten en een aantal kleine buurvolken. Soms breidt Egypte zich uit, en dan heeft Israël dáár last van, soms is het weer Assur of Babel dat zich uitbreidt, en heeft Israël dáár weer last van. Jona wordt bijvoorbeeld gevraagd om te gaan prediken in Ninevé, de hoofdstad van Assur, om hen te redden van de ondergang. Dus menselijk geredeneerd: waarom zou je de grote macht waar je last van had willen behoeden van de ondergang. Je hebt er juist profijt van als God hen straft. Maar hij moet gaan, en heeft bovendien nog de ‘pech’ dat ze nog echt luisteren ook.

Assur

Assur (Photo credit: Wikipedia)

Vanuit menselijk standpunt geredeneerd, is dit een normale situatie in de wereld. Twee grote machten en daar tussen een aantal bufferstaten. De twee grootmachten houden elkaar redelijk in evenwicht, tot op het moment dat Assur zich echt uit gaat breiden en zijn invloedssfeer vergroot. Het neemt een aantal van de bufferstaten in, waaronder het noordelijke van de twee rijken waarin Israël inmiddels gesplitst is. Egypte probeert uiteraard daar een weerwoord op te hebben. Maar ineens verzwakt Assur, en ziet het buurvolk Babel kans om de hoofdstad Ninevé in te nemen. Maar in de laatste beslissende slag tussen Babel en Assur komt Egpyte Assur te hulp. De reden is duidelijk, zij willen daar geen sterke macht Babel hebben, maar liever een verzwakt Assur. Een normale politieke situatie die we ook in onze tijd tegenkomen: de vijand van mijn vijand is mijn vriend. Dus trekt de farao van Egypte dwars door het land Israël, op weg naar de stad Karkemis waar de slag uiteindelijk uitgevochten wordt. De koning van Juda, de rechtvaardige Josia, probeert de farao tegen te houden, en komt daarbij zelf om. En als de farao door Babel is verslagen, zet hij op de terugweg in Israël Josia’s opvolger af, en vervangt hem door een diens halfbroer, die meer pro-Egyptisch is. Babel wil uiteraard geen Egyptische vazalstaat daar. Even later neemt de koning van Babel daarom alle bufferstaten in, waaronder ook Juda. De nieuwe, door farao aangestelde Joodse koning, Jojakim, die meer pro-Egyptisch was, moet nu schatting betalen aan Babel. Maar dan komt hij in opstand. Babel rukt op naar Jeruzalem en onder onduidelijke omstandigheden sterft Jojakim tijdens het beleg. Zijn zoon die hem opvolgt geeft zich over, en wordt als gevangene naar Babel gebracht. En de koning van Babel zet in diens plaats zijn oom op de troon. Maar ook deze koning komt in opstand tegen Babel. Nu is het geduld van Babel echt op. Jeruzalem wordt verwoest en de bevolking in ballingschap naar Babel gevoerd.

+

Voorgaand: De nacht is ver gevorderd 7 Studie 2 Schrik of troost 3 Rachab

Vervolgt: De nacht is ver gevorderd 9 Studie 2 Schrik of troost 5 Menselijke politiek of Gods hand?

++

Lees ook:

  1. De Dag is nabij #1 Voortdurende moeilijkheden
  2. De Dag is nabij #2 Bruikbare informatie
  3. De Dag is nabij #3 Niet laten verrassen
  4. De Dag is nabij #4 Begrijpen
  5. De Dag is nabij #5 Terugkijken naar verleden
  6. De Dag is nabij #6 Uitzien
  7. De Dag is nabij #7 Thema van de dag
  8. De Dag is nabij #8 Overzicht

About Christadelphians

Free Christadelphians or Brothers and sisters in Christ, living in Belgium, European Union. - Vrijë Christadelphians of Broeders en zusters in Christus wonende in België in de Europese Unie.
This entry was posted in Geschiedenis, Wereld and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to De nacht is ver gevorderd 8 Studie 2 Schrik of troost 4 De wereld rond Israël

  1. Pingback: De nacht is ver gevorderd 3 Studie 2 Schrik of troost 5 Menselijke politiek of Gods hand | Broeders in Christus

  2. Pingback: Vindt meerdere teksten van ons ook op andere websites | Broeders in Christus

  3. Pingback: Een goddelijk Plan #1 | Broeders in Christus

Laat een Reactie achter - Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s